Kanske lite clickbaitrubrik, men har just färdigställt byte av 7 st fönster, 6 st 2-luft 12x13, 1 st badrum 6x7, till en sammanlagd kostnad av mindre än 10 000:-
När jag tvättade fönstren i höstas störde jag mig på att mina gamla 3-glasfönster inte gick att få rena.
Inre bågen har en 2-glas isolerkassett, yttre bågen ett enkelglas på det sätt som man gjorde då, 1980.
Trät i karm och bågar är bra, så byte av fönster var inte aktuellt.

Min lokala glasmästare kunde leverera 13 st 2-glas super lågenergi kassetter till en kostnad av 9000:-

Nedmonterad svart ribbad elementskydd på en garagegolv, nära vit vägg, med arbetsbyxor, färgburk och kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkade en isolerad lucka för att ersätta bågen under tiden den var under behandling.

Kök med vask, spolkrank, diskmedel. Fönstret täckt av plywood. Gardin upphängd överst. Inomhus, hemmiljö, under renovering eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att plocka bort trälisterna som höll fast kassetten, sedan ta ur kassetten och skrapa ren ramen och trälisterna från kitt som tätade på bägge sidor.

Träfönsterkarm, blått tyg med maskrosdesign, gamla verktyg, vit klassisk bil, verkstadsmiljö, rester av arbete, öronproppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättade rent med thinner och monterade 2 mm e-lister i EPDM-gummi i ramen.

Inomhus curlingbana i miniatyr, träkvastar, sladdar, blå duk med vita stänk, glasögon, delvis reflekterande yta ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan dit med en kassett och lista även den för att sedan återmontera trälisterna.
De nya kassetterna är 4-10-4 argon, de gamla var 3-9-3 så jag fick hyvla ned de gamla listerna 2,8 mm för att passa, fungerade utmärkt, återanvände de gamla spikhålen med aningen längre spikar.

Verkstadsmiljö med ett fönster, hammare, förpackning på bord - arbetsplats med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt resultat, återstår bara dammlist mellan bågarna samt fönsterputs och hänga tillbaka bågen.

Träfönster på blå presenning, söndrigt glas med sprickor, hammare ovanpå, inne i garage med bilhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bågen tog som väntat lite längre tid, sedan tog det drygt en timme per båge.
Nu kan man se ut även när solen lyser på dem, tidigare såg de flammiga och matta ut då de gamla kassetterna inte längre var täta.
Borde också vara betydligt bättre ur energisynpunkt, får väl se om det blir ett märkbart resultat vad det lider när det blir kallt.

Med allt inklusive planering, hämtning av kassetter, fixa smågrejor, bygga lucka osv har det tagit kanske 40 timmar, väl investerad tid och max 10 000:- i utlägg.
 
  • Gilla
  • Älska
Mortsken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.