Hej!

Jag har en liten fundering angående hur mycket vinst det finns på att installera nya fönster. Vi har en 50-tals villa med tvåglasfönster och huset är ganska dåligt isolerat för övrigt. Det vi har gjort när vi renoverat är att isolera så gott vi kunnat med termisol och gullfiber. I något rum var vi dumma nog att ta bort tretexen, men efter lärdom har den fått sitta kvar.
Vi har nyligen skrapat och målat om huset och känner inte direkt för att riva loss allt och börja om på nytt med att tilläggsisolera utsidan, då färg och allt annat material hamnade mellan 15 - 20 tkr. Det som är i skriande behov är fönstrena och det jag undrar är: Kommer vi att märka någon skillnad på ex. värmekostnaderna med nya 3-glas Elitfönster? Vi har idag en gammal kombipanna som vi satt en EP-18 pelletsbrännare på och vi tycker att den drar på tok för mycket pellets.
Kanske vi bör satsa på både nya fönster och en "riktigt" pelletspanna?
Åsikt någon?

Mvh
Ola
 
Tilläggsisolering i taket ger väl bäst resultat i minskad förbrukning, betydligt mer än att isolera väggarna. Treglasfönster ger naturligvis lägre energiförbrukning än tvåglas men till en hög kostnad. Nu låter det ju som att du måste åtgärda fönstrena iallafall och då tycker jag definitivt man ska välja treglas. (eller är alternativet att renovera nuvarande fönster?)

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/?lngCategoryId=1187 kan du simulera olika åtgärder på huset.

/Ingenjören

PS Välkommen till forumet!
 
Tack för svaret och för välkomnandet :)
Ja, våra fönster är idag i bedrövligt skick. När vi kom hem efter en semester i somras, då det värsta regnovädret hade dragit över Sverige så kunde vi ej få upp de flesta fönstrena pga att de svällt så pass mycket. Dessutom spricker rutorna stup i ett och vi är tvunga att byta dem väldigt ofta.

Som sagt är fönsterbyten ett ganska dyrt ingrepp, men vi blir tvunga att ta den kostnaden.

Tack än en gång

mvh
Ola
 
Olaan skrev:
Hej!

Det vi har gjort när vi renoverat är att isolera så gott vi kunnat med termisol och gullfiber. I något rum var vi dumma nog att ta bort tretexen, men efter lärdom har den fått sitta kvar.

Mvh
Ola
Varför var det dumt att ta bort tretexen? Vi ska snart till att gipsa väggar (vi har bl.a. tagit bort väggar inne och en skarv i tretex går ju inte att spackla) och tänkte ersätta tretex med gips. Är det energimässigt dumt eller nåt annat du tänker på?
 
T
Vi har en gammal villa från 1938, vi hade väldigt kallt på övervåningen men efter vi isolerat vinden så steg temperaturen med 4 grader på övervåningen. + att jag tog bort ett element som jag skulle flytta, nu vet jag inte ens om jag behöver sätta in ett element. Vi körde med cellulosafiber på vinden, beställde från sjömarkens isolering. tog 40 minuter för dem att spruta in ;)

Vad det gäller fönster så finns det många som säljer fönster till bra priser, bara att kika runt på nätet. Finns väldigt många som annonserar på blocket, företag då alltså.
 
Boro_Berghem skrev:
Varför var det dumt att ta bort tretexen?
Tretex har en viss isolerande effekt (motsvarar typ 3 gipsskivor, här får nån gärna rätta mig om jag har fel).

Så behåller man tretex och sätter en gips på så har man inte tagit bort isolering. Själv valde jag att ta bort all tretex då det brinner så fasligt fort, sen ersatte jag det med en enkel gips bara i hela kåken. Fick man samma avstånd på lister som tidigare. Bygger man in tretex med gips runt så har man ju iallafall brandsäkrat någorlunda + att man har isolerande effekten från tretex kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.