Ett par av brädorna är mjuka längst ner, som mest några cm upp. Det är under altantak förutom längst mot dörren. Den med mest bortskrapad färg är mjuk ca 5 cm upp längst ner (alltså inte hela området) och den är ”värst”. Några av de inre är också aningen mjuka ett par cm upp. Tog bort brädan och allt ser ok ut under. Det är plåt längre ner. Ska jag ge mig på att byta alla som behövs, bara den längst ut, alla? Är detta ett för komplicerat jobb för mig som aldrig gjort något sådant förut? Är rädd för att förstöra något. Dörren/fönstret ska bytas ut så småningom men som tidigast i höst/vår.
Bilden visar en vit fasad med träpanel där de nedersta delarna av vissa brädor är mjuka och skadade, särskilt en med avskrapad färg mot vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre delen av två träpaneler, en brun och en vit, visar tecken på röta och flagande färg. En trädäckplanka syns längst ner i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eller… ska jag kapa bort det dåliga och sätta dit en offerbräda?
 
Gör det samtidigt som dörr/fönsterbytet om du ska byta närmaste året. Det sitter ju vid dörrkarmen och behöver ev. tas bort vid dörrbytet.
 
Eftersom du nu har skrapat och troligen inte vill ha det så skulle jag byta de på yttersta. Väldigt lätt, kostar inget och det blir roligare att återställa. Finns grundmålad panel att köpa.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Hade visst brädor men de var lite för breda, så tänkte att jag ändå sätter en offerbräda längst ner och får bort allt dåligt. Funderar bara på följande: det är ingen luftspalt bakom. Men det är ju en spalt bakom främsta brädan. Blir det då för tätt om jag sätter dubbla brädor? För det måste jag ju göra när fasaden är byggd på detta sättet… Så här ser det ut bakom:
Skadad fasad där en mörk isoleringsremssa och träreglar syns mellan vitmålade träbrädor som är flagade och slitna nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En offerbräda med din panel tycker jag inte förbättrar något, ditt vatten bör komma ovanifrån.
Ska du göra något är det att byta den dåliga panelen. De ny oljas/grundas och stryks en gång. Ev. så stryker du nederdelen och ändträ två gånger då det ser trångt ut. Sedan monteras de och får en andra färdigatrykning.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
En offerbräda med din panel tycker jag inte förbättrar något, ditt vatten bör komma ovanifrån.
Ska du göra något är det att byta den dåliga panelen.
Ok. Nja både ock tror jag. Det ligger snö mot på vintern också, om nu det spelar roll.

Ber snickare byta ordentligt framöver när fönster+dörr byts men jag har inte någon riktig tidsplan för detta än. Som bäst snart men kan också bli nästa år.
 
K kedjehus1973 skrev:
Ok. Nja både ock tror jag. Det ligger snö mot på vintern också, om nu det spelar roll.
Jag ser ingen nytta med en offerbräda för snön ligger väl på trallen?
Men jag kanske inte förstår hur du tänker göra.
 
A AndersS skrev:
Jag ser ingen nytta med en offerbräda för snön ligger väl på trallen?
Men jag kanske inte förstår hur du tänker göra.
Få bort det som är skadat så att det inte blir värre, är syftet
 
K kedjehus1973 skrev:
Få bort det som är skadat så att det inte blir värre, är syftet
Påverkar knappast om du ska byta dörr/fönster om 6-12 månader.
Då gör du en riktig åtgärd istället och byter panel. Annars risker du att det du sätter dit får tas bort när dörren ska bytas, ser ut som panelbräda sitter över karmen.
Men det är ditt beslut.
 
A AndersS skrev:
Påverkar knappast om du ska byta dörr/fönster om 6-12 månader.
Då gör du en riktig åtgärd istället och byter panel. Annars risker du att det du sätter dit får tas bort när dörren ska bytas, ser ut som panelbräda sitter över karmen.
Men det är ditt beslut.
Ok! Då byter jag bara yttersta så får allt tas bort när fönstret byts. Vilket var tanken från början ändå…
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Intte identisk men denna är från -88 och inte under tak. Gjordes när entre flyttades och det blev altandörr med fönster, målad två gånger och ingen röta ännu.
Är ju inte identisk, men som exempel på hur det kan fungera och ingen luftspalt bakom panelbrädan, bara tjärpapp.
Ljusgråa vertikala träpaneler på ett yttervägg ovan en svart fönsterbräda med spikar synliga på panelerna, målad två gånger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Intte identisk men denna är från -88 och inte under tak. Gjordes när entre flyttades och det blev altandörr med fönster, målad två gånger och ingen röta ännu.
Är ju inte identisk, men som exempel på hur det kan fungera och ingen luftspalt bakom panelbrädan, bara tjärpapp.
[bild]
Det är plåt längst ner hos mig också. Bara lägre stenar.
 
Det är ett tralldäck du ser nedanför och att jag målat skarven panelbräda och plåt, ca 2 cm ned på plåten för att ev. vatten inte ska rinna in bakom plåten.
 
A AndersS skrev:
Det är ett tralldäck du ser nedanför.
Ja jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.