Är det någon som har erfarenhet av lerfärg? Bifogar en länk.

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=653

Jag har svaga funderingar på att prova den i ett nyspänt papptak, men skulle gärna vilja ha någon åsikt innan jag bestämmer mig. Enligt vad de skriver så blir den ju helmatt och ser lite ut som limfärg. Det är just limfärgsutseendet jag vill åt, utan att måla med limfärg (eftersom den måste grundstrykas med mager linoljefärg=mycket lösningsmedel).

Vi har släktingar som målat väggar med färgen och de är nöjda. Dock bor de så långt bort så vi har inte sett deras resultat i verkligheten (än).
 
Den där lerfärg är ju en limfärg med celulosalim som bindemedel. Skillnad mot vanlig limfärg är att man använder leror som baspigment i stället för krita.
gaia
 
Du kommer inte inte förbi grundningen med oljefärg för att du använder den här lerfärgen. Grundningen görs för att taket inte ska ta åt sig vatten och hänga ner sig nä man målar medd en vattenspädd färg och det är ingen skillnad om du använder lerfärg eller limfärg. Har man fönstren öppna och använder balsamterpentin så ska det ganska mycket till innan man har illa av att måla med linoljefärg med lite lösningsmedel i om man som amatör gör det någon enstaka gång. Dessutom finns det ju lösningsmedelsfria linoljefärger men jag ska låta det vara osagt om dom fungerar bra i ett papptak. Ytterligare en möjlighet är ju att använda mask när man målar om man verkligen tycker att lösningsmedlet är obehagligt. Finns både engångssmasker och gummimasker med filter.
 
Nej man måste grunda med något men frågan är väl vad. För vår del väljer vi bort balsamterpentin eftersom vi har små barn och jag vill inte använda lösningsmedel i huset där de vistas och sover. De kan heller inte gå runt med mask så fort jag målar eftersom det sker kontinuerligt och kommer fortsätta pågå under flera år framåt. Jag slutade använda lösningsmedel när jag var gravid första gången för 6 år sedan och har sen inte börjat igen. Jag har använt färgen Bifrost från Enetorpets byggnadsvård som är en lösningsmedelsfri matt linoljefärg och jag har kollat upp med ägaren om det skulle fungera att använda den fägen som grundfärg. Jag har inte hunnit få svar ännu men kan återkomma när jag vet.
 
Stäng dörren till rummet medan ni målar och ha fönstren öppna medan det torkar, lösninsgmedlet är ju borta efter dag max, därefter är det bara lukt av linolja som torkar. Den lilla mängd lösningsmedel som evenuellt sipprar in mellan springan på dörren är inte farligare än en bråkdel av de bilavagaser man får i sig genom att gå på stan. Matt linoljefärg är ofta lite tjock och den tror jag inte är särskilt bra som grundning på ett papptak. Möjligen kan Allbäcks vanliga linoljefärg funka, den är ju gjord för att målas utan lösningsmedel. Jag har aldrig provat den själv.
 
Nu svarar jag med sambons inlogg eftersom jag sitter vid hans dator:)

Vi bestämde oss efter mycket velande att testa Allbäcks Linus i papptaket, utan att grunda först. Vi har inte hunnit måla än, så jag har ingen aning om hur det blir. Får återkomma med recension senare:) Men pappen från gysinge är ju förmålad på nåt vis redan.

Vi ska även testa Allbäcks vanliga linoljefärg på lister och sånt.

Lösningsmedel går bort helt (förutom utomhus, där vi kör traditionellt med gysinges färger) eftersom jag både är gravid och har småbarn hemma.

//Videung
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.