Hej!

Jag har lite funderingar över de nya fjärravlästna elmätarna.

När energibolaget kommer och byter ut den gamla mätaren mot en ny modern, så klistrar de en lapp på huvudbrytaren innan mätaren att man inte får använda den för att bryta strömmen, istället vill de att man ska använda den som sitter på själva mätaren (eller den man har i själva centralen). Men problemet jag stötte på var att efter mätaren så fanns det ingen huvudbrytare för centralen. Så ända brytpunkten var mätaren eller innan mätaren (som de inte vill att man ska använda).

Men själva problemet är ju att som elektriker och gått AVD.C (eller ELSÄK 2006:1) så får man inte jobba utan att man har säkerställt att inte strömmen är frånkopplad, det innebär att man måste låsa med hänglås eller på annat säkertsätt säkerställa att det inte går att "råka" starta strömmen ingen. Men det går inte hänga ett hänglås på mätartavlan för att säkerställa detta. Hur ska man då göra? Får man om man utför förändringar i centralen bryta huvudbrytaren innan mätartavlan och låsa den då? Någon som vet något om detta....

MVH
Markus
 
TROR inte det gör så mycket om det bara är en kortare stund. En avläsning kan missas men det kommer ju på nästa avläsning.

Protte
 
Ja, om man ska t.ex koppla in en till grupp. Jag ska byta ut hela centralen och koppla om allt till den. med de jobb det innebär. Så det tar några timmar..
 
jadu, jag fick en mätare med 2 st knappar, on och off, helt elektroniska typ "touch knappar" och när man stänger av där så bryter en kontaktor i mätaren... jag litar inte ett dugg på elektronik då jag vart med om så mycket elektronik som bara ballar ur så jag är motståndare till övermodern elektronik som styr viktiga funktioner..
jag bryter genom att ta ur huvudsäkringarna, visst elbolaget vill ju inte det, men jag vill inte lita på deras mätare..
jag hempulade ungefär 2 timmar med en vidarematning till en lillstuga för en månad sen med h-säkr. urskruvade, och det kom ingen från vattenfall..
 
Orsaken är att bryter man strömmen kan mätaren tappa kontakt med leverantörens dator. Sker det under en längre tid får leverantören ett felmeddelande och dom måste skicka en som ser efter vad som är fel. Problemet uppstår främst i hus som bara bebos sporadiskt och när folk åker hem efter tex. sin semester bryter dom strömmen med huvudbrytaren och kontakten med datorn försvinner. Bryter man för att att jobba med anläggningen får man naturligtvis bryta för att säkerställ att man inte blir utsatt för fara.
 
z4p skrev:
Hej!

Jag har lite funderingar över de nya fjärravlästna elmätarna.

Men själva problemet är ju att som elektriker och gått AVD.C (eller ELSÄK 2006:1) så får man inte jobba utan att man har säkerställt att inte strömmen är frånkopplad, det innebär att man måste låsa med hänglås eller på annat säkertsätt säkerställa att det inte går att "råka" starta strömmen ingen. Men det går inte hänga ett hänglås på mätartavlan för att säkerställa detta. Hur ska man då göra? Får man om man utför förändringar i centralen bryta huvudbrytaren innan mätartavlan och låsa den då? Någon som vet något om detta....

MVH
Markus
mät att spänning finns
bryt ner med huvudbrytaren i mätarskåpet
skruva ur huvudsäkringarna
kontrollera spänningslöshet
lås i alla tre huvudsäkrings"hålen"
 
"nätbolagen vill inte.." Nähä? Men du vill väl inte få ström genom kroppen eller?? Sen så är det i många fall så att brytaren sitter efter mätaren numera.
 
Slugge skrev:
"nätbolagen vill inte.." Nähä? Men du vill väl inte få ström genom kroppen eller?? Sen så är det i många fall så att brytaren sitter efter mätaren numera.

Nya mätarplattor ja, inte 2-3 år gamla...

minst 95 % sitter huvudbrytaren före elmätaren.
 
Alltså, Nätbolagen kan inte tvinga sina kunder att ha strömmen igång, de vill gärna det men man kan inte alltid få som man vill. Jag jobbar med elmätare nere i Skåne och här sätter vi oxå en lapp men vi kan ju inte tvinga någon ha strömmen på. Är nästan var vecka ute på någon sommarstuga där de har strömmen avslagen och det ända vi gör är att anteckna så att det är inlagt i systemet att strömmen är avstäng av kunden.

Så bryt du på din huvudbrytare alt skruva ur säkringarna med gott samvete, de ända som kan hända är att en reparatör kommer ut och vill kolla att allt fungerar. Oftast kopplas mätarna upp med systemet nattetid så om det är brutet på dagen så tror jag inte ens att det registreras i systemet.

Mvh /Thomas
 
tpsoft skrev:
de ända som kan hända är att en reparatör kommer ut och vill kolla att allt fungerar.
Mvh /Thomas
det är just detta man som hempulare vill undvika... inte så lätt att komma med en förklaring till varför man står med en pannlampa framför en isärplockad central..
men du tror inte det är nån fara om man bryter 2-3 timmar på dagen? på helgen kanske är bäst för då skickar dom väl ogärna ut en gubbe...
 
electrocuted skrev:
det är just detta man som hempulare vill undvika... inte så lätt att komma med en förklaring till varför man står med en pannlampa framför en isärplockad central..
men du tror inte det är nån fara om man bryter 2-3 timmar på dagen? på helgen kanske är bäst för då skickar dom väl ogärna ut en gubbe...
Tror inte du behöver oroa dig för att nätbolagets personal ska sätta dit dig. Vill du bryta din anläggning så inga problem. Det är du som är ansvarig för din anläggning och vad du ev planerar att göra. Det senaste jag hört från Eon är att man som installatör ska höra av sig om man ska ha avbrott i mer än 6 timmar.
 
Det kommer oavsett vilket ta rätt lång tid innan någon kommer 1-2 veckor om det kommer någon. Dessutom ser dom i systemet att mätaren är tillbaka och levererar värden när den ska.

Ni behöver inte förklara någonting, elbolagen är inte ute efter att sätta dit någon för att de stängt av strömmen i sitt hus. Det ända de gör om de nu skulle komma ut och det är ganska långsökt bara det så är det att göra en funktionstest av mätaren, det är det ändå.

Det spelar alltså ingen roll om du bryter strömmen och hur länge det dröjer för det är elbolagets och inte dit problem om servicekillen kommer ut och vill testa mätaren bara, du behöver inte känna någon skuld eller liknande för det.

Mvh /Thomas
 
det var bra att veta. jag har alltid vart lite orolig för de nya mätarna att nån sitter och håller koll på mig:eek:
jag har nog sett filmen 1984 ett par ggr för mycket....
 
Stäng av lite då och då så tröttnar dom nog på att komma efter ett tag.. sedan kan du skruva i lugn och ro ;)
 
electrocuted skrev:
det är just detta man som hempulare vill undvika... inte så lätt att komma med en förklaring till varför man står med en pannlampa framför en isärplockad central..
men du tror inte det är nån fara om man bryter 2-3 timmar på dagen? på helgen kanske är bäst för då skickar dom väl ogärna ut en gubbe...
Ja, har du centralen inomhus så är du säker, de kan inte tvinga sig in utan polis, bara att svara i dörren att du stängt av strömmen (Och du behöver naturligtvis pannlampan för att se, nu när du stäng av strömmen, d-oh). Och har du den utomhus så att de kan se att du står där med pannlampan i högsta hugg så är det väl bara att säga att du har en elektriker där som just åkt iväg, och om de vill skälla på honom för att han missa anmälan så har du just glömt vad han heter i efternamn... Och du behöver pannlampan för att se att han sköter sig...

Så så svårt är det väl inte att hitta på (bort)förklaringar :) Och då har vi ändå inte anlitat en expert på fantasifulla bortförklaringar, dvs närmsta sex-åring. (Enligt min lokale expert kan vi sammanfattningsvis säga att småsystrar t ex verkar börja gråta av en massa, för en vuxen, ganska långsökta skäl... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.