Hej.
Var ner till lokala festoolhandlarn och skulle köpa en festool rotex 150. Efter mycket surr och dividerande så gick jag hem tomhänt.
Han (handlarn alltså) Tyckte att den förra varianten av rotexen var bättre, smidigare och ja, helt enkelt bättre. Då blev man ju lite sugen på att leta upp en begad sådan istället. Men vad säger de kloka här på forumet?
Gamla eller nya rotex?

//
 
Trilla skrev:
Hej.
Var ner till lokala festoolhandlarn och skulle köpa en festool rotex 150. Efter mycket surr och dividerande så gick jag hem tomhänt.
Han (handlarn alltså) Tyckte att den förra varianten av rotexen var bättre, smidigare och ja, helt enkelt bättre. Då blev man ju lite sugen på att leta upp en begad sådan istället. Men vad säger de kloka här på forumet?
Gamla eller nya rotex?

//
Jag har använt båda, dock övervägande den nya. Balansen är bättre i den nya, och den har större kraft, samt snabbyte av plattan. Dammutsuget är bra på båda. Ser nog faktiskt ingen speciell fördel alls med den gamla. Kanske var den lite lättare, fast med bättre balans i den nya spelar det mindre roll.
 
Tycker den nya har bättre ergonomi och sedan har den plug it. En gammal beg. modell ska vara betydligt billigare än en beg. ny modell. Ser ingen anledning till att köpa den gamla om det inte är pga. pris.
 
Det han tyckte var bättre på den äldre var just att den var smidigare och mer balanserad och att skulle man ha bara en maskin så skulle det vara antingen den gamla 150'an eller den nya 125'an. Skulle man köpa den nya 150'an skulle man tycka att den var alltför klumpig och måste köpa en 125'a också... Men jag har aldrig tagit i nån gammal så jag har ingen input i ämnet överhuvudtaget.
 
Redigerat:
CCPusher skrev:
Det ligger en gammal rotex 150 och skräpar på tradera just nu, om den är tillräckligt billig vet jag dock inte..
[länk]

I övrigt har jag tyvärr inget att komma med.
Hoppas det hjälpte dig något i alla fall.
Det är helt ok pris (1525 just nu). Dock har han endast 2 tidigare auktioner. Jag skulle bara köpa om man antingen kunde avhämta, eller om han går med på Payson garanti.
 
Blivit erbjuden att köpa den gamla modellen utan systainer.
Stor skillnad förutom plug-it kontakten?
Vad vore ett bra pris på en sådan?
 
Redigerat:
Surfar inte Festool-älskare på söndagar? Precis som att man inte får köra lastbil på söndagar i Tyskland.
 
Jag svarade på din första fråga för 6 år sedan, se inlägg nr2. Priset beror helt på skicket. Ett riktigt fint exemplar tycker jag vore värt åtminstone 2500kr
 
Så 3500kr med en ctl 22 borde vara ok om skicket är bra?
 
defintivt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.