Vi drar nu igång renovering och ombyggnad av vårt hus för fullt. Huset är byggt 1947 i 1 1/2 plan med hel källare. Väggarna är med stående plank och träfasad, uppvärmningen är pelletseldning. Planen är att tilläggsisolera invändigt och i samband med det tänkte vi dra om både el och rör till den vattenburna värmen så att vi kan få detta inne i väggarna. Först tänkte vi helt enkelt sätta nya element överallt men i och med att vi nu bestämt oss för att dessutom lägga nya golv i hela hust har tankar på att satsa på golvvärme istället dykt upp. Kan det vara vettigt att köra på golvvärme istället i denna typ av hus? Man läser ju ofta om att det är viktigt att golven är ordentligt isolerade nedåt för att det ska bli bra med golvvärme och det är ju våra inte, men å andra sidan skulle det väl knappast skada om en del värme läckte ned till vår i övrigt ouppvärmda källare?

Det skulle vara väldigt skönt att slippa element så en högre investeringskostnad kan jag leva med, men vad mer finns det att tänka på? Hittar inte så mycket information om installationer som liknar den vi funderar på så det vore intressant att höra om någon annan har testat och hur det i så fall har funkat.
 
Bor i ett liknande hus.

Värt att tänka på är att ofta brukar golvvärme innebära högre förbrukning.

Element under fönster har ju den smarta funktionen att man slipper kallras, vilket är ett problem på äldre och sämre fönster.

Är ni medvetna om att man inte brukar rekommendera isolering bara på insidan? Problemet är att man få daggpunkten mitt i väggen, inte så bra.

Vad har/gör ni i källaren? Ni riskerar att få ner onödigt mycket värme med golvvärme, dvs. högre förbrukning.
 
När det gäller tilläggsisolering på insidan verkar åsikterna gå isär tycker jag. Vi gör det mest på grund av att vi ändå måste fixa till väggarna invändigt och dra om el och elementrör, och genom att regla upp så pass att vi kan få rördragningar inne i väggarna blir ju resultatet bra mycket snyggare. Att vi dessutom får in en gnutta isolering blir bara en bonus. Utvändig isolering är inte aktuellt då fasaden är helt ok.

Jo att elementen gör att man slipper kallras har jag ju koll på, men de har också en förmåga att samla en del damm och andra otrevligheter. ;) Vi kommer att byta en del fönster (de flesta) men har tänkt satsa på 2-glas isolerglas så frågan är ju om även dessa är för "dåliga" för att man skall slippa ordentligt kallras.

När det gäller källaren så har vi där pannrum, tvättstuga, ett badrum och diverse förrådsutrymmen. Förutom badrummet (som har element) är det alltså inte rum man vistas i speciellt mycket, men lite värme där hade ju inte direkt skadat.

Hur mycket högre förbrukning kan man räkna med om man väljer golvvärmealternativet? Och vad kommer det sig att det blir högre förbrukning?
 
IF it ain't broke, don't fix it. Jag hade inte gjort en så radikal förändring av ett så gammalt hus. Funkar huset bra idag funkar det bra även med nya radiatorer. Sedan är det en del jobb avv bygga om. Nya radiatorer med brännlack har glatt yta och är lätta att damma av. Jag vet för jag har själv en blandning av nya och gamla (ommålade med pensel) radiatorer.

Räkna på vad det kostar och hur många timmar du får lägga ner för bägge alternativen och fråga dig själv om det är värt det. Sedan tycker jag det ser rätt ut merd radiatorer i ett hus av den årsmodellen. Finns IMHO inget värre än gamla charmiga hus där man satt in en futuristisk inredning. Därmed inte sagt att man måste ha rörradio, lyssna på jazz och ha tjock-TV med trächassie :).

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.