Jag har fått för mig att jag läst här eller i värmepumpsforumet att det till hösten ska komma helt nya, mycket bättre, modeller av värmepumpar. Är det någon som vet något?
 
är nog de nya scrollkompressorerna du hört om

ivt är först ut tror jag det var
 
Japp, du har rätt. IVT är det, med en scrollkompressor från Mitsubishi.

Verkningsgrader på 4.5-5 enligt produktbladet... Får nog fundera en gång till på VPn.
 
Stöööön  :p
Vänta 10 år till vetja. Då har säkert R420C eller ännu högre kommit. En COP på 10 och borrhål som kostar 100 spänn meter inkl brine, slang och kontainer.

(obs ironi)
 
Jaha men de finns ju redan i formen av Comfortzone.se
Nyhet??!!??
 
Haha - ny kollade jag på IVTs hemsida - verkar inte gälla frånluft utan berg & jordvärme enbart.
 
Dom är redan här ! En ny typ av kompressor som klarar högre temperaturer. IVT är dom som lanserar det här först. Är själv på väg att beställ en sådan, i mitt fall en IVT Compact 9 HT Plus. 160 meters borrhål. Totalt landar det på ca 150.000 kr för oss.
 
Joro - vad räknar Du med för livslängd på den pumpen? 150 lappar - wow! Jag fick en känsla av att prislapparna för bergvärme gick upp ytterligare!
 
Joro, du är tyvärr inte unik:
Dom är redan här ! En ny typ av kompressor som klarar högre temperaturer. IVT är dom som lanserar det här först. Är själv på väg att beställ en sådan, i mitt fall en IVT Compact 9 HT Plus. 160 meters borrhål. Totalt landar det på ca 150.000 kr för oss.
35 C[sup]0[/sup] = COP~4.0 50C[sup]0[/sup] = COP~2,7. Varför vill du ha hög temperatur? Köp el-patron i så fall.
150000 är dessutom ett högt pris på en så pass liten värmepump.
 
Tja nu vart ju Comfortzones pump ännu billigare ;-) i jämförelse. 150 lappar -pfffttttt!
 
Okej, rättelse....
Vi är nu nere i 136.000kr och då ingår några element-byten och ett vattenutkast.
Den högre värmen kan vara bra för dom som har stora äldre hus som har små element.
 
Joro skrev:
Okej, rättelse....
Vi är nu nere i 136.000kr och då ingår några element-byten och ett vattenutkast.
Den högre värmen kan vara bra för dom som har stora äldre hus som har små element.
Näe, den högre värmen är faktiskt inte bra för dom heller.

Den ENDA fördel jag ser med dessa pumpar är att om man ligger på gränsen för att klara sig med det varmvatten som pumpen annars producerat så kan detta vara ett sätt att slippa köpa extra vb. För värmeproduktion är det ett otyg att låta pumpen arbeta vid dessa temperaturer - den är inte tillräckligt effektiv helt enkelt. Att rekommendera någon med gammalt system att konvertera till bergvärme på detta sätt måste vara tjänstefel. Rätt är att samtidigt uppmana köparen att öka kapaciteten på radiatorsystemet (och då behövs inte den högre tempen).
 
Men förklara varför den högre värmen inte är bra ???

Att pumparna utvecklas och blir bättre är väl naturligt ??? Finns det bakåtsträvare här ?

Det är ju inget som säger att pumpen kommer jobba 100% i 65 grader, bara att möjligheten finns.
Är det inte bra att den finns ?

Man får väl ändå utgå ifrån att produkterna är noga testade. Jag tror inte tex IVT skulle släppa en VP som är sämre än tidigare modeller.

P.S Vill man ha den "äldre" VP som klarar 55 grader så går det fortfarande bra....ca 10.000 kr i rabatt.
 
Joro skrev:
Men förklara varför den högre värmen inte är bra  ???

Att pumparna utvecklas och blir bättre är väl naturligt  ??? Finns det bakåtsträvare här ?

Det är ju inget som säger att pumpen kommer jobba 100% i 65 grader, bara att möjligheten finns.
Är det inte bra att den finns ?

Man får väl ändå utgå ifrån att produkterna är noga testade. Jag tror inte tex IVT skulle släppa en VP som är sämre än tidigare modeller.

P.S  Vill man ha den "äldre" VP som klarar 55 grader så går det fortfarande bra....ca 10.000 kr i rabatt.
Du kan ge dig fasen på att det finns bakåtsträvare här! Allt gammalt är bra - allt nytt är dåligt. ;D

Jag gör ett nytt försök att förklara hur jag menar:

Om jag läser databladen för de vanliga respektive Pluspumparna så ser COP identiskt ut vid 35 respektive 50 grader.

Som du ser är verkningsgraden betydligt bättre vid lägre temperaturer och detta gör att vi eftersträvar ett driftsförhållande där vi aldrig når de höga temperaturerna vid värmeproduktion. För vv-produktion är har vi inget val eftersom alternativet är att hissa temperaturen med elpatronen vilket alltid är dyrare än en ineffektiv värmepump.

Slutsats: För att värmepumpen skall ge dig den ekonomi du eftersträvar MÅSTE du se till att pumpen arbetar så nära sitt optimala arbetsområde som möjligt. Det är således OINTRESSANT att pumpen KAN producera 65 gradigt vatten eftersom den ändå är så inneffektiv i detta driftsläge. Varför betala extra för något du ändå inte kommer använda? Om det vore gratis att ha möjligheten att producera 65 gradigt vatten är det förstås ok, men pumpen blir ju 25-30procent dyrare och då är det inte smart längre.

Pumpen är inte sämre än tidigare modeller men den är bätre på saker som du inte behöver.

IVT siffror på fantastiska besparingar (bortse från varmvatten) baseras ju på att du har ett värmesystem som kräver mer än 55 graders framledning ofta och således kommer använda elpatronen jämt. Då kan pumpen visa bra siffror. Ännu bättre är förstås att fixa ditt värmesystem som är dimensionerat för oljeeldning och högra framledningstemperaturer. Vill man ha en bra driftsekonomi får man installera flera/större radiatorer eller golvvärme - det finns inga omvägar runt detta faktum. Mitt eget värmesystem är ett bra exempel på detta. Förra året hade jag ett årsCOP på strax över två. Pumpen arbetade med framledningstemperaturer kring 45-55 grader större delen av vinterhalvåret. I år kommer de flesta radiatorerna vara utbytta mot golvvärme => gissningsvis 10grader lägre framledningstemp. Detta kommer ge en helt annan driftsekonomi.

Jag vidhåller således att funktionen är ointressant för alla utom dom som behöver några extra liter varmvatten. Och då ska man nog fråga sig vad det kostar att använda elpatronen till detta istället. 10000 är rätt mycket pengar.




Ok?


 
Tja!

Håller med i ovan diskussion, men om man har ett radiatorsystem som är på gränsen att 50-55 grader framledning räcker. Har man ändå inte nytta av IVT:s 65 grader då??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.