Tänker renovera ett badrum med snart 50 år gamla avloppsrör i gjutjärn nere i betongen.

Tycker spontant att det verkar vettigt att byta ut de gamla avloppsrören när man byter golvbrunn. Livslängden på avloppsrör i gjutjärn skall ju vara runt 50 år. Eller skall man låta de gamla gjutjärnsrören ligga kvar och hoppas att de håller 20 år till?

Om inte, så blir det att skarva någonstans. Tänker inte genomföra stambyte i hela huset. Tycker spontant att det verkar vettigast att skarva i närmaste icke inbyggda rör. Då får jag gå en bit utanför badrummet och ner på väggen i undervåningen. Det är väl rätt tänkt?

Sedan undrar jag varför gjutjärnsrör inte säljs längre. Deras livslängd skall ju tydligen vara litet bättre än för plaströren.
 
P
Jorå gjutjärnsrör säljs för fullt på alla grossister i landet. Tycker det låter som en bra idé att skarva på där det är synligt..kör hårt!
 
Pherra skrev:
Jorå gjutjärnsrör säljs för fullt på alla grossister i landet. Tycker det låter som en bra idé att skarva på där det är synligt..kör hårt!

Du menar alltså att man bör fortsätta med gjutjärn i badrumsgolvet och inte byta mot plast (troligen PP)? Eller?

Och vad tycker du om rostfria avloppsrör? (Vi antar att vi väljer någon av de högre kvalitetsnivåerna på de rostfria avloppsrören.)
 
Gå ut med nya rör såpass långt att du inte behöver riva badrummet igen när de äldre rören ger upp.
 
Det finns MA rör som är gjorda av gjutjärn använder jetkoppling för skarv. Bred jetkoppling ska användas vid övergång till plast med stödhylsa i pp röret för att säkerställa att plasten ej trycks ihop och blir otät.
 
Intressanta svar. Tack. Bra underlag för diskussion med rörmokaren.
 
Krilleman
Självklart byter du ut avloppsrören i plattan i badrummet så du slipper göra om det om dina befintliga gjutjärnsrör är av sämre modell. Men just gjutjärnsrör från förr är det väldigt stor skillnad i kvalitet! Det ska skilja från rör till rör! Så om du ska renovera badrummet och har möjlighet att byta avloppen till plast, gör det. Värt var enda krona! Skarva till befintliga avloppet utanför badrummet som redan nämnts.

Och gjutjärnsrör tillverkas och säljs absolut idag med! Skillnaden är att dagens har en epoxy-beläggning som inte fanns förr. Vilken borgar för en längre livslängd.

Det finns flera tillverkare, men den största är Gustavsberg som har sitt "MA"-system med både kopplingar, rör och rördelar.

http://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/ma-system.aspx
 
krilleman_215 skrev:
Självklart byter du ut avloppsrören i plattan i badrummet så du slipper göra om det om dina befintliga gjutjärnsrör är av sämre modell. Men just gjutjärnsrör från förr är det väldigt stor skillnad i kvalitet! Det ska skilja från rör till rör! Så om du ska renovera badrummet och har möjlighet att byta avloppen till plast, gör det. Värt var enda krona! Skarva till befintliga avloppet utanför badrummet som redan nämnts.

Och gjutjärnsrör tillverkas och säljs absolut idag med! Skillnaden är att dagens har en epoxy-beläggning som inte fanns förr. Vilken borgar för en längre livslängd.

Det finns flera tillverkare, men den största är Gustavsberg som har sitt "MA"-system med både kopplingar, rör och rördelar.

[länk]


Tack för synpunkterna.

Men du skulle alltså välja plaströr (PP-rör, antar jag) framför högkvalitativa gjutjärnsrör från Gustavsberg eller rostfria rör? (Det är fråga om ett enfamiljshus, och där brukar man ha plaströr till skillnad från i flerfamiljshus.)
 
Om jag inte fått det hela om bakfoten så används gjutjärn av brandskyddsskäl?
 
Krilleman
Differentialen skrev:
Tack för synpunkterna.

Men du skulle alltså välja plaströr (PP-rör, antar jag) framför högkvalitativa gjutjärnsrör från Gustavsberg eller rostfria rör? (Det är fråga om ett enfamiljshus, och där brukar man ha plaströr till skillnad från i flerfamiljshus.)
Plast är enkelt och billigt men samtidigt godkänt. Varför montera gjutjärn i en villa? Jag ser ingen anledning.

Fotografen skrev:
Om jag inte fått det hela om bakfoten så används gjutjärn av brandskyddsskäl?
Och ljud.

Ett gjutjärnsrör är i praktiken tyst. Medans PP skvalar när man tex spolar i en WC. Visst finns det "klassade" platströr också för ljud. Men det är inte mycket att hurra för. Den klassificeringen är väldigt luddig!

Men varken brand eller ljud är ju något krav i en villa.

Och vanliga avloppsrör i PP går ju att brandsäkra med brandstrypare i genomföringar vägg/golv om det är olika brandceller. S&B har vuxit sig väldigt stora på området. http://www.brandteknikab.se/
 
krilleman_215 skrev:
Plast är enkelt och billigt men samtidigt godkänt. Varför montera gjutjärn i en villa? Jag ser ingen anledning.



Och ljud.

Ett gjutjärnsrör är i praktiken tyst. Medans PP skvalar när man tex spolar i en WC. Visst finns det "klassade" platströr också för ljud. Men det är inte mycket att hurra för. Den klassificeringen är väldigt luddig!

Men varken brand eller ljud är ju något krav i en villa.

Och vanliga avloppsrör i PP går ju att brandsäkra med brandstrypare i genomföringar vägg/golv om det är olika brandceller. S&B har vuxit sig väldigt stora på området. [länk]


Så det är priset som gör att man vanligen använder PP-rör i villor?

PP-rör verkar också klara uppåt 100 grader. Det ställe där man i villor har bäst nytta av gjutjärn eller rostfritt är nog i köket där man ibland kanske heller kokhett vatten ner i avloppet.

En annan intressant fråga är vilket material som klarar roterande avloppsrensare bäst. Ett nytt gjutjärnsrör borde ju tåla sådant även om de är en stor luftbubbla i betongen på utsidan. Men det skyddande skiktet på insidan tar kanske stryk.

Finns det kanske någon standard med olika kvalitetsnivåer för PP-rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.