I mitthus från -32 har tvättstugan i källaren en avloppsbrunn mitt i rummet. Detta är inte så praktiskt då man får dra ett rör från tvättmaskinen till denna och då har man ett rör att snubbla på hela tiden.

Jag vill således ha två nya avloppsbrunnar. En för tvättmaskinen och en för grovtvätt, samt sätta igen den som finns där. Är detta ett stort ingrepp? Jag tänkte själv bila upp rännor i golvet och sedan ta dit en rörmockare. Finns det några hinder för detta eller är det ett rutiningrepp? Avloppet nu är gjutjärn, orginal från -32.

Finns det något jag bör tänka på?

Just det, en fråga till. Hur kan jag ta reda på var avloppsrören går under källargolvet (så jag vet hur jag ska lägga rännorna, jag vill ju inte bila upp mer än nödvändigt)?

Tacksam för svar.
 
Hej,

Har gjort ungefär det du beskriver.

Vet du vart avloppet går ut från huset? Då kanske det är ett lämpligt ställe bila upp därifrån till de avlopp du vill ha. Vet du om något mer kopplas på efter det som du vill byta? T.ex. kök eller toalett eller så? Om inte, så behöver du inte bry dig om var dagens rör ligger utan bara bila upp fram till där du vill ha det nya.

Själv passade jag på att byta alla gamla rören under källargolvet eftersom jag tänker lägga klinker där. Vill inte behöva göra om det om några år.
Inte så avancerat, man klarar det själv. Ungefär som att lägga pussel, bara en katalog från Rinkabyrör och sedan bygga på :)

Mvh Tobbe G


Jag har själv lagt ner
 
Avloppet går ut från huset i andra änden. Alltså så lång ifrån tvättstugan som möjligt. Däremot går köksavloppet synligt genom tvättstugan och ner i golvet.

Har du gjort allt själv? Tror du i så fall att man klarar att skarva ihop gjutjärnet med de nya i plast? Jag vill inte byta ut allt.
 
Alla delar ovanför källargolvet var gjutjärn (rör samt golvbrunnar nedgjutna i källargolvet) men under golvet låg det cementrör.

Om det är cementrör så finns övergångar plast->cementrör. Se artikel 4881 och 4882 på www.rinkabyror.se. Denna tjockare delen av röret lägger man runt cementröret och sedan värmer man med t.ex. en gassvets. Allra helst skall man nog använda något som inte blir lika varmt som en svets, det är lite för stor risk att plasten börjar brinna... Lite smått tålamodskrävande :)

OM du däremot har gjutjärn även under golvet, så är det förmodligen betydligt lättare att ordna övergången. Se artiklarna på sidan 66, gumminipplar.

På den bifogade bilden kan du se hur min källare ser ut. Ringar med X i motsvarar de gamla golvbrunnarna och fyllda svarta cirklar är köksavlopp respektive toalett/badrum.

Mvh Tobbe G
 
Tack för dina svar. Känns omöjligt att veta om det är gjutrör eller cement under golvet. Någon som vet vad man la på 30-talet?
 
Hej,
Det troligaste är att du har gjutjärn i allt ovan för källargolvet.
I golvet ligger det nog gjutjärnsbrunnar och keramikrör.

Är det inte bytt sedan 1932 så är det stor risk att du har delar i gjutjärnsrören
som börjar rosta igenom. Ingen panik, men håller med om att det är bättre att byta innan man snyggar till och lägger klinker.

Lägga 50mm avloppsrör fixar du lätt själv. Övergång till keramikrör te.x. om du bilar
upp den gamla brunnen och ersätter med plaströr finns det gott om lösningar för.
Bläddra runt på rinkabyrör eller kolla närmsta bygghandel.
Däremot kan det vara värre att separera gamla gjutjärnsrör, de sattes ofta med
bly kring skarven och kräver att man värmer och lirkar en hel del.
Oftast är det lättast och snabbast att byta hela klabbet på en gång. Det är inte mycket arbete och inte mycket pengar det rör sig om.
/Mats
 
Håller med, byt allt... Använder iofs den principen i allt jag gör, bättre att ta ett större grepp på en gång än att behöva ta tag i det man inte gjorde några år senare...

Vad gäller bly i skarvarna, precis så hade jag det. Jag tog ett borr och borrade i blyet runt hela skarven och lirkade med en mejsel innan jag fick loss det hela. OBS, jobbigt och tog lång tid, gjorde bara detta i en skarv eftersom allting byttes "ovanför" denna.

// Tobbe
 
När ni säger byta allt, menar ni verkligen allt. D.v.s under hela källaren, eller menar ni under de rummen jag vill göra en förändring. Jag ska förvisso lägga nytt klinkers på allt så då kanske man ska passa på.

Tack för ert engagemang!
 
Hej (har inte varit inne på ett tag därför det sena svaret)

Jag menade byta allt i de rum du ska fixa till. Har själv behövt hacka upp
ränna i ett 1 år gammalt klinker golv, och jag svor hela tiden :'(
(både över dubbelarbetet och dubbelkostnaden)
Så nu är devisen gör klart under innan man fixar ytan.
Dock ta en bit i taget (ett rum i taget eller så) så det inte blir ett ohanterligtprojekt.

Lycka till

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.