Ska äntligen göra ett stor drömbadum!
Kommer att slå ner en vägg till en klädkammare, så jag behöver ha nya avlopp till både dusch och badkar.
Att bila ner avloppen i betongbjälklaget har jag förstått att man kan göra.
Men i min plan ingår att jag ska ha nivåskillnader i golvet, så att duschen kommer att stå på ena änden "klack". I andra änden av "klacken" (som blir högre med ett trappsteg ) tänkte jag ha ett inbyggt badkar. Klackarna befinner sig i "gamla klädkammaren". I "gamla" badrummet finns fyra avlopp och vi kommer bara att använda två av dem.
Kan jag dra nya avloppsledningar inne i klacken och ev. bara bila ner den sista 1/2metern (som hamnar utanför "klacken) till ett av de befintliga avlopp, som blir över?
Placerer man inspektionsluckor för att se in i klacken, eller gör man ett avlopp nedanför "klacken" (för avrinning om det blir stopp i avloppet)???
Eller finns det helt andra lösningar som jag inte tänkt på?
Tacksam för svar Anette
 
Du kan väl lägga avloppet som du tänkt i "klacken" men nån inspektionslucka ska inte behövas, vad ska du titta på där? Två avloppsrör och en massa damm. Blir det stopp så går det att rensa från golvbrunnarna (golvbrunn med löstagbart vattenlås tycker jag är toppen).

Vad finns under bjälklaget? Det kanske går att dra avloppet rakt ner och under ett källartak och sedan in i ett avloppsrör.

Tänk på att ett STOOORT badrum upplevs som kallt då den goa duschvärmen inte räcker att värma upp så mycket.

Prototypen
 
Anette, är det så att du ibland kallar golvbrunn för "avlopp" i ditt inlägg? Och bland menar du själva avloppsröret?

Men i alla fall, har du inkaklat badkar behöver du ha en golvbrunn som ligger antingen halvvägs ute eller precis innanför en lucka/galler i inkaklingen. Dels för att kunna rensa brunnen och dels för ventilationens skull. Men som prototypen skriver behövs ingen lucka för att inspektera själva avloppsrören om du nu drar dem i "klacken".
 
prototypen skrev:
Du kan väl lägga avloppet som du tänkt i "klacken" men nån inspektionslucka ska inte behövas, vad ska du titta på där? Två avloppsrör och en massa damm. Blir det stopp så går det att rensa från golvbrunnarna (golvbrunn med löstagbart vattenlås tycker jag är toppen).

Vad finns under bjälklaget? Det kanske går att dra avloppet rakt ner och under ett källartak och sedan in i ett avloppsrör.

Tänk på att ett STOOORT badrum upplevs som kallt då den goa duschvärmen inte räcker att värma upp så mycket.

Prototypen
Tack ska du ha!
Nu har vi något att arbeta med.
Tittade på avloppsritningarna så det har löst sig.
 
jon_h skrev:
Anette, är det så att du ibland kallar golvbrunn för "avlopp" i ditt inlägg? Och bland menar du själva avloppsröret?

Men i alla fall, har du inkaklat badkar behöver du ha en golvbrunn som ligger antingen halvvägs ute eller precis innanför en lucka/galler i inkaklingen. Dels för att kunna rensa brunnen och dels för ventilationens skull. Men som prototypen skriver behövs ingen lucka för att inspektera själva avloppsrören om du nu drar dem i "klacken".
TAck för ditt svar!
Du har helt rätt jag tänkte på de "gamla" brunnarna, när jag plockade fram ritningarna såg jag att precis där vi ska ha klacken går det att gå rätt ner till den befintliga avloppsledningen.
anette
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.