Vi behöver byta vår ytterdörr som börjar se otroligt tråkig ut. Samtidigt som vi gör det så skulle vi även behöva se över vårt trappräcke utomhus.

Personligen tycker jag dörren skär sig färgmässigt mot fasaden och tycker således att en vit dörr inte är aktuell.

Vilken typ av ytterdörr och räcke skulle ni sätta in här?
 
  • Husfasad med sliten vit ytterdörr och svart trappräcke, omgiven av grönska och en framskjuten garagetakskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Det var ett väldigt vitt hus det. Har ni inga planer på att måla knutarna i en avvikande färg? I så fall kan man ju försöka färgmatcha dörren till det. Till räcke skulle jag nog fixat ett smäckrare smidesräcke.
 
RoTe RoTe skrev:
Det var ett väldigt vitt hus det. Har ni inga planer på att måla knutarna i en avvikande färg? I så fall kan man ju försöka färgmatcha dörren till det. Till räcke skulle jag nog fixat ett smäckrare smidesräcke.
Eller hur? Eller nästan vitt med gul dörr till och med 😊 har inte tänkt i banorna att måla knutarna annan färg men spontant så för det mig mer till tankarna till hus från en annan tidsepok än vår 70-talshus.
 
Jag skulle inte sätta in nåt annat än en trädörr, om budgeten tillåter. Det blir inte vitt, snyggt och åldras med värdighet.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Personligen gillar jag monokromt så jag hade valt en svart dörr! Snyggt statement och bryter av bra mot vitt. 😊👍
 
Jag hade valt en trädörr av något slag, ek eller teak.

Trädörr i teak med rund fönsterdetalj på ett hus med vita väggar, omgiven av trädgårdsredskap och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller i någon färg du gillar. Personligen gillar jag gula och gröna dörrar (kulör som på bilden nedan), men många tycker att en röd dörr är välkomnande.

Grön dubbeldörr på vit husfasad med fönster och katt på trappan, omgiven av blomkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att trappräcket ni har är helt ok och kommer inte på något bättre.
 
  • Gilla
VillaJohan och 1 till
  • Laddar…
En riktig trädörr är nästan aldrig fel!

Tittar jag i grannskapet verkar dock vita hus oftast få svarta dörrar de senaste åren. Antar att man tycker det matchar ett tak med svarta betongpannor.


Grönt som Marlene visar är också fint, men behöver matchas med att man plockar upp den gröna på fönster etc.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
håller med om trädörr

själv satte jag in en 60 år gammal teakdörr, 900 kronor, i vårt nybygge Gammal 60-årig teakdörr installerad i en nybyggd fasad med träpanel och snöskyffel vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
håller med om trädörr

själv satte jag in en 60 år gammal teakdörr, 900 kronor, i vårt nybygge[bild]
Den ser ju ut som ny! Har du gjort vid den eller var den i sådär bra skick?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
håller med om trädörr

själv satte jag in en 60 år gammal teakdörr, 900 kronor, i vårt nybygge[bild]
Tack för alla bra tips av alla. Trädörr känns ju helt klart mest gediget och antagligen snyggast mot vårt vita hus.

Det lät ju väldigt lockande att komma över ett sådant fynd 😊 blir det inte problem med isolering eller säkerhet i en sådan lösning kontra moderna dörrar?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
Krikkan Krikkan skrev:
Den ser ju ut som ny! Har du gjort vid den eller var den i sådär bra skick?
hittar inte "före"-bilden men den såg förskräcklig så jag slipade den en bra stund 🙂
och bytte sidoglaset till en isolerkasett
 
  • Gilla
Krikkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.