Ska i med en ny större vindslucka och vill gärna ha den på samma ställe. Den sitter i mellan två takstolar. Klassiska W- fackverksstolar. Frågan är om jag kan kapa av underramen på en takstol(ca 700mm) för att sedan lägga in bjälkar mellan dom två stolarna intill?

Taklampa med tre lampor, vit skåpdörr, konst på vägg, dörr, strukturtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklucka ovanför skåp med synliga skruvar och spår av fukt eller fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan är centrerad på kåken.
Jag tänker att väggarna intill bör väl ge tillräckligt stöd för att kunna kapa bort en del av underramen på en takstol?
 
Det är väl inte den vertikala lasten som skulle bli problemet utan den horisontella...
Du har dragkrafter i underramen också.

/ATW
 
Tomture61
Wenmayer Wenmayer skrev:
Ska i med en ny större vindslucka och vill gärna ha den på samma ställe. Den sitter i mellan två takstolar. Klassiska W- fackverksstolar. Frågan är om jag kan kapa av underramen på en takstol(ca 700mm) för att sedan lägga in bjälkar mellan dom två stolarna intill?

[bild] [bild]

Luckan är centrerad på kåken.
Jag tänker att väggarna intill bör väl ge tillräckligt stöd för att kunna kapa bort en del av underramen på en takstol?
Jag skulle på mitt eget hus bygga takkupor , vad som då måste åtgärdas var att växla av den takstol som skulle förlora en del av sina övre armar .
Avväxlingen bestod av en järnbalk + trä .
Att börja kapa helt oplanerat i takstolar gör man inte . En byggnadsingenjör måste ha ett ord / ritning med i matchen .
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.