Jag har hittat en tomt för en mille och tänker nu skrida till verket.
Min far har en gammal vän som ska ge mig ett pris på att "skuta" ut ca. 300-400 m3 berg (Källare och garage) vilket jag planerar att använda för att plana ut tomten. Han räknar med att jag får betala honom 20-30 tusen för borrning och sprängning, därtill kommer besiktning av kringliggande hus före och efter för ca. 30 tusen samt en grävare i ca. fyra dagar, 16 tusen. Jag vet av erfarenhet att det oftast blir lite dyrare så jag tror det blir dryga 100 tusen för markplanering.
Jag ska bygga en källare på ca. 90 kvadrat och jag tror att med lecablock singel o betong/armering så ska jag klara mig med 200 tusen. Någon som vet?

Därtill kommer kostnad för dränering, vatten/avlopp, el o tele (ligger på toppen av stenknalle), men sprängning av dike är inräknat i priset.

Jag är väldigt intresserad av ett hus från fiskarheden eftersom priset är 535 tusen för en byggsats. Saken är den att jag kan få tag i några polska snickare genom sambons svåger i warzawa som har byggfirma där.

Frågan är bara hur snabbt fyra proffessionella snickare kan få upp ett lösvirkeshus på 80 kvadrat i två plan (brutet tak).
Jag tror själv att det borde gå på sådär 1200 timmar.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Kolla upp om polackerna kan resa en normalsvensk regelstomme. De är mer van att mura i Polen. Kan tänka mej att det beror på tillgången av virke.
 
Jo visst måste man det, men även dom borde kunna följa en ritning och dessutom står ju jag där som en dobberman.
Jag fick lite mer besked angående sprängning idag och det visar sig att transporten av överflödig bergmassa borde bli i stort sett gratis eftersom krossen betalar för berget och de ligger väldigt nära.

Däremot har kalkylen börjat snudda vid de 2.4 som jag budgeterat för tomt med nybyggd villa och det oroar mig eftersom det alltid kommer småposter som inte ligger i budget.
Däremot verkar källaren glida ner mot 150.000 kr strecket istället för 200.000 och det ger ju i alla fall lite slack.

Jag undrar bara hur mycket all skruv och ev. spik går på till en kåk på 160 kvadrat?
Biltema verkar ju ha bra priser på sånt..
 
Skulle det inte vara lämpligt att ta skruv,spik osv från Polen då? om ändå byggarna kommer därifrån...

//Markus
 
Klipper in...<Skulle det inte vara lämpligt att ta skruv,spik osv från Polen då? om ändå byggarna kommer därifrån... > ;D ;D ;D
oavsett vilket så borde det vara en rätt försumbar utgift även i zloty räknat

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.