Hej!

Har länge planerat att begåva huset med någon form av ventilation och inte bara självdraget som knappt funkar sedan oljepannan försvann för 20år sedan.
Huset är enplans med källare, så det finns goda möjligheter att dra rören på vinden, även om det är svårt att komma åt att sätta tilluftsdonen över fönstren. För att komma åt källarvåningen tänker jag mig att riva större delarna av murstocken som är ganska central placerad och använda det schakt som blir för att dra ned rör.

Dock innehåller denna murstock imkanal till köket, samt jag har en fläkt i källaren för ölbryggning och airbrush
Det vore trevligt att slippa allt dånande precis där man jobbar så jag har sneglat på att sätta takmonterade fläktar istället (fläkten sitter alltså ovan takpannorna).

Men hur får jag detta att lira bra med ett FTX-system?
Finns det några vettigt prissatta fläktkåpor som levererar 1-10V till fläkten? :thinking:
Nått annat jag borde tänka på? :oops:
 
Vad menar du med tilluftsdon över fönster? Har du en ritning ?
 
Inte lättillgängligt, men tanken är att man släpper tilluften ovan fönsterna, garanterat fritt från möbler samt där elementen sitter.
Problemet är att det är knepigt att komma åt, inget förhöjt väggliv, ganska låg takvinkel (23 eller 27 grader vill jag minnas) och att det är tilläggsisolerat så isoleringen är totalt 500mm.
Har funderat på att sätta ovan dörren, men läst att det är en sämre lösning.
 
Inte ett måste över fönster när det är FTX. Bättre i ett hörn en bit från dörröppning tex. Jag tror det är bra att du rådfrågar en firma som gör ritningar och säljer materialet pga att du kanske inte vill dra in luften från källaren i systemet.
 
Tanken är att köra över en ventfirma när det är dags att beställa FTX-systemet, men skorstenen ryker först, och då behöver jag lösa köksfläkten.

Har redan gjort en hyfsad planering av var don ska sitta och vilka flöden jag siktar på, tanken är att det ska vara ett luftflöde ner i källaren.
 
Ok. Ska du ta frånluften utanför systemet i källaren och bara få in tilluft?
 
Tänker att allt utom eventuella fläktar ska gå genom FTX-aggregatet. Kommer ha utsug i förråd, tvättstuga och grovkök i källaren, samt tilluft i gillestugan. Det blir en obalans i systemet som kommer leda till att luft tas från ovanvåningen (som har överskott på friskluft) och leds ner.
 
Här kommer en snabb skiss:
Rött = tilluft
Gult = frånluft
Brunt = imkanal
Grönt = tilltänkt placering aggregat vind
Blått = befintlig skorsten och tilltänkt "schakt"
Lila = tilltänkt flöde per rum
Friskluft och avluft tas på gaveln till höger i bild, ligger i Ö-SÖ

Ritning av huset med färgkodade markeringar som visar ventilationssystemets flöden och komponentplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vilket rum ska ölbryggeri och airbrush vara? Om du ska ha en roterande värmeväxlare i aggregatet kan den föra med sig dofter i tilluften, tänk på det.
 
Det som är märkt "tvätt".
Tanken är att just dessa dofter ska gå rakt ut genom en takmonterad fläkt istället.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det som är märkt "tvätt".
Tanken är att just dessa dofter ska gå rakt ut genom en takmonterad fläkt istället.
Ok, då har du nog kastat om färgerna på donen i källarvån ;)
 
Där är en liten brun plupp där ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Där är en liten brun plupp där ;)
Ja, men du har ju även markerat frånluft (gult) ?!
 
Jepp, i normala fall vill jag ha frånluft där, men när jag brygger/målar vill jag suga ut det direkt. Precis som i köket.
 
Men i normala fall skulle du endast ha frånluft i tvättstuga och badrum. tänkte du stänga ventilerna när du brygger eller sprejar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.