Jag håller på att fundera på ventilationslösningar i källaren inför framtiden.

Just nu ser det ut enligt bifogad bild.
Röda pluppar är befintliga ventiler för självdrag.
Gröna pluppar är där jag tänker mig lägga in tilluft.

Ventilationen är idag halvkass på vintern och rejält dålig på sommaren.

Tvättstugan har idag en avfuktare som gör sitt jobb bra under sommarhalvåret för att torka tvätten. Mellan tvättstuga/förrådsrum finns murstock med en pipa eller två som går att nyttja till ventilation om det krävs.

För sovrum+stora rummet tänker jag mig ta upp hål i fasaden och dra in ventiler till de två rummen. Utrymme finns för att sätta ljuddämpning vilket jag tänker mig göra. Där misstänker jag att det lämpliga är att sätta separat ljuddämpning för de två rummen så att ljud inte sprids emellan. Jag antar att det inte heller är lämpligt att nyttja samma ytterventil till de två rummen utan ha helt separata kanaler?

För frånluft är jag mer fundersam. Samtidigt som jag ser tvättstuga/bad som det självklara frånluftutrymmet där det lär bli lämpligt med fläkt vill jag ju inte förstöra nyttan med avfuktaren. Hur bör jag ställa mig till det här? Luftkvaliteten i detta rum är idag inom rimliga gränser men kan förbättras. Nu vintertid körs inte avfuktaren och 8kg tvätt torkar på ca 8-12h.

Förrådsutrymmet ser jag inga bekymmer med idag. Det håller en jämn temperatur året om och har helt okej luftkvalitet på egen hand. Det är snarare sovrum+stora rummet som har dålig och unken luft.

Eventuellt kommer jag att lägga ett uppreglat golv i sovrum+stora rummet och då om möjligt koppla detta till mekanisk frånluft. Det är ett alternativ att ha med i beräkningen.

Hur hade ni spontant gjort?

Planritning_källare_ventilation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade kört på frånluft i tvättstugan med fläkt till murstocken, gärna en som går på lågfart å ökar vid fukt, hjälper ju till att torka å ventilera bort fukten från tvätten. å inluft som du tänker med en i separat i sov och allrum.
 
Finns det risker med att koppla frånluft (och fuktig sådan) till murstocken? Bör man i så fall dra rör eller är det bara att blåsa på rakt upp i teglet?

Likaså, är en fläkt där tillräckligt för att orka dra luft från sovrummet? Vintertid kan jag tänka mig att självdraget fungerar för att dra in luft i sovrummet och uppför trappan till resten av huset för att ventileras ut via badrum, kök och kamin, men sommartid?

Möjlighet finns att sätta mekanisk frånluft i förrådsutrymmet, men dra ett rör till den lilla korridoren. Alternativt sätta en ventil mellan förråd och korridor för att få luftflöde genom rummen. Det kanske är ett ess i rockärmen att ta till i framtiden om det behövs istället för att lägga pengar på det från början?
 
Kan det inte bli så att eftersom du har tillluft i tvättstugan också, så är det endast (lätt överdrift) där det kommer in luft. Alltså tryckutjämningen sköter tvättstugan själv, vilket innebär att väldigt lite luft tillförs i de andra rummen.

Det hade varit intressant att teststänga tillluften i tvättstugan för att se vad det gör med tillluften i de andra rummen.
 
Hm, bra idé.
Jag antar att du menar att jag stänger tilluften som går ut i väggen, men behåller flödet via murstocken (som borde agera frånluft)?

Kan tejpa igen ventilen ikväll och se hur det påverkar.
 
Precis.
Sedan ligger väl svårigheten att märka en eventuell förändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.