Köpte en orlan 40kw i fjol, har eldat sedan Oktober har 3000lit.acktank pannan skulle
utan större problem fixa 4000lit.Har haft lite problem med lukt från pannan,men det finns lite saker man kan göra åt detta,titta noga efter läckage mellan stosen och skorsten(det behöver inte synas att det läcker)håll efter tätningarna på luckorna med grafitfett, (ej ren olja luktar inte gott).och det viktigaste tror jag är en dragbegränsare.
när fläckten stannar kan det slå lite i fläcktspjället , har en fristående skorsten men en
asklucka på, när jag tar ur den så försvinner problemet med fläcktspjället,det styrker defentivt teorin med dragbegränsare(skall installera en sån). Det är viktigt att ha en riktig glöddbädd att lägga in ved på. Pannan är för övrigt ilsket effektiv är hur nöjd som helst,även supporten har fungerat bra köpte pannan av Jacek, och Tanken från AF energi teknik (keramiken är fortfarande hel)m.v.h Per Berglund.
 
RoKe skrev:
Är den gamla goda tråden med samma rubrik full redan??:
[länk]
Nej jag gjorde fel :-[ Per Berglund
 
Ta det lugnt. Kul att du är nöjd med pannan.
Välkommen till forumet.
//Robert
 
Vilken höjd och dimension har du på skorstenen till din Orlan 40? Tycker personligen att rekomendationerna på skorstensarean från Polimex verkar vara i överkant.
Intressant att få höra erfarenheter från folk som har pannan i drift.

mvh/ Janne
 
Höjd 7.5m(för att hamna över husnock) diameter 205mm.
m.v.h Per Berglund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.