Hallå där kära byggashusMedlemmar!
Sitter i valet att köpa ny vedanläggning.
Anledningen till det valet före luft/vatten o bergvärme är för jag tror priserna kommer trissas upp något så fruktansvärt på avgifterna och planen är även solceller/paneler framöver.

Så jag tänkte fråga.
Vilken anläggning är bäst? Vi är 2 i hushållet. Planer på 3 snart och har en villa på 150 kvadrat. Helst komplett med panna+ tankar.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
1) Vedpanna med hög verkningsgrad, de jag vet funkar har keramik i förbränningskammaren och underförbränning med fläkt. Den bör ha stort vedmagasin, minst 90 liter men större=bättre då det betyder att ni inte behöver elda så ofta.
2) Stor ackumulatortank med goda förutsättningar för skiktning: att det heta vattnet i systemet lägger sig ovanpå det kalla. Om möjligt hellre en enda stor tank än flera mindre pga mindre krångel o värmeförluster.
3) Beredning av tappvarmvatten på effektivt sätt som inte muckar med skiktningen. Bäst i detta avseende är A) värmeväxlare (tappvarmvattenautomat, TVA) utanför acktanken, därnäst B) slingor i acktanken och därnäst C) förrådsberedare i acktanken. Förrådsberedare utanför acktanken borde däremot kunna funka bra med lite trix men jag är osäker där.

Jag valde
1) Perifal (Baxi) Solo Innova 30 kW. Dragbegränsare på rökröret. Laddkoppel till tank.
2) Rund 3 kubikmeters ackumulatortank från Huskvarna tanksvets. Öppet expansionskärl av från samma tillverkare, båda specialbeställda. Expansionskärlet är kopplat på så sätt att det fylls med kallt vatten från botten, inte varmt från toppen. Detta har betydelse för skiktning och värmeförluster.
3) TVA, byggde en själv med grundkomponent från byggsats (minns inte varifrån, sök i gamla trådar där jag beskrivit)

Kommentarer efter sisådär sju års användning:
1) Pannan funkar utmärkt, brinner rent och fint. Jag köpte den väl begagnad, piffade upp den och sen dess har den bara tuffat på. Den kunde haft ännu större vedmagasin, men så är huset större och ev mindre välisolerat än ert.
2) Ackumulatortanken gör vad den ska på utmärkt sätt, skiktningen är bra. Även den kunde varit något större, den klarar ett och ett halvt men inte två fulla inlägg med torr björkved. Stort hus som sagt och funkar ua ned till sisådär minus 15 (sker inte ofta här).
3) TVAn funkar utmärkt, den kramar ut värme så länge det finns nån o så snart det finns nån. Det har hänt någon gång att det kommit luft i den på systemsidan, då kommer inget varmvatten tills jag luftat ur den igen. Problemet kan byggas bort om jag konfigurerar om lite, ska ske nån da kanske.

Sen har jag krånglat till det med kulvert och slavtank då pannrummet är i ett uthus. Även det funkar.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Jag håller med trådstartaren i hans bedömning.

Jag vet ingenting om vilka anläggningar som finns att fås i dag men jag vet av egen erfarenhet både hus illa det är att inte ha tillräckligt stor ackumulatortank till vedpannan och hur illa det är att sitta fast med köpevärme när ekonomin är svag och värmen dyr.

Om du bygger ny värmecentral eller bygger om den gamla så se till att vedhanteringen blir bekväm och att det är enkelt att byta ut panna och tankar när de har tjänat ut.
 
Kolla på Blocket, där kan du finna en begagnad panna med fläkt/underförbränning, typ Baxi, Calmar etc du kan finna panna med tankar + tillbehör för ca 10-20Tkr.
Är du händig eller har gott om tid så kan man koppla in prylarna själv, man får en helt annat förståelse med att kopplat in anl själv.

Hade jag köpt ny vedpanna så hade jag valt ETA eller Fröling.

Du får fråga dig hur ofta vill du/ni elda när det kallt, och när du eldar hur många ilägg vill du göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.