A
Jag ska byta all vattenledning inne i vår villa från vattenmätaren som sitter i garaget i källaren, in till tvättstugan, sedan in till pannrummet, sedan upp till köket på bottenvåningen, därefter in i badrummet och slutligen upp till toaletten på andra våningen. Jag planerar att lägga den nya vattenledningen i stort sett bredvid den gamla så att det bara är att koppla på vattnet när rören är dragna hela vägen så att man slipper vara utan vatten under arbetets gång. Jag har själv tagit upp hål för rör genomföring i alla väggar, golv och tak så att den som ska dra rören får ett ganska lätt jobb. Jag vet att jag skulle själv kunna dra alla rören och sedan anlita en rörmokare till att koppla på vattnet men då är frågan är det tillåtet/lämpligt att göra själv eller är det bättre att låta en rörmokare göra all rördragning och påkoppling?
 
  • Gilla
Gullfal
  • Laddar…
B.Persson skrev:
Jag vet att jag skulle själv kunna dra alla rören och sedan anlita en rörmokare till att koppla på vattnet men då är frågan är det tillåtet/lämpligt att göra själv
De är fullt tillåtet att göra precis allt själv. Det finns inga krav på att anlita en rörmokare.


B.Persson skrev:
är det bättre att låta en rörmokare göra all rördragning och påkoppling?
Har du kompetensen? Svårt för oss att veta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har du möjlighet att provtrycka innan du släpper på vattnet så borde du kunna känna dig ganska lugn tycker jag.
Inga inbyggda kopplingar bara!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
De är fullt tillåtet att göra precis allt själv. Det finns inga krav på att anlita en rörmokare.
Tack för svaret.
Så du menar att det finns inget hinder att göra rördragningen själv även om det ska kopplas till kommunalt vatten? Men inkoppling överlåter jag som sagt till rörmokare.

Har du kompetensen? Svårt för oss att veta.
Jag är ingen rörmokare men är enligt andra mycket händig och jag vet att jag kan klara rördragningen
 
A
P Patrik Friberg skrev:
Har du möjlighet att provtrycka innan du släpper på vattnet så borde du kunna känna dig ganska lugn tycker jag.
Inga inbyggda kopplingar bara!
Tack för svaret.
Om jag låter en rörmokare koppla på vattnet så antar jag att han kan provtrycka först,
Alla skarvar ska vara synliga.
 
Hur gör du med badrummet. Där kan du inte dra in rör utan att skada tätskiktet.
 
A
Då kommer en följdfråga: Vilken typ av rör är lämpligt att ansluta från vattenmätaren? Plaströr (Pex) eller plast överdragna kopparrör?
 
A
H hempularen skrev:
Hur gör du med badrummet. Där kan du inte dra in rör utan att skada tätskiktet.
Badrummet ska hel renoveras så efter rördragning kommer ett nytt tätskick läggas på.
 
B.Persson skrev:
Då kommer en följdfråga: Vilken typ av rör är lämpligt att ansluta från vattenmätaren? Plaströr (Pex) eller plast överdragna kopparrör?
Pex är lättare att jobba med, men, lägger du dem dolt i bjälklaget bör du vara 100% säker på att ingen mus eller annan gnagare kan komma åt dem, det blir rätt stora skador av en vattenledning i bjälklag, som äts hål på av gnagare.
Prisolrör är att föredra om man vill eliminera gnagaraspeketen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
S salkin85 skrev:
Pex är lättare att jobba med, men, lägger du dem dolt i bjälklaget bör du vara 100% säker på att ingen mus eller annan gnagare kan komma åt dem, det blir rätt stora skador av en vattenledning i bjälklag, som äts hål på av gnagare.
Prisolrör är att föredra om man vill eliminera gnagaraspeketen.
OK. Tack för svaret. Då blir det nog prisolrör för man vet ju aldrig vad/vilka som gömmer sig i huset.
 
M
Gillar du att greja och har tiden så gör det själv. Jobbet är inget märkvärdigt. Det enda är väl pressverktyget om du ska använda presskopplingar som du får hyra isf. Jag har dragit både värme och vatten genom mitt hus, jag har dock lödat dom flesta av mina skarvar och påstick. Inget svårt jobb.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Gillar du att greja och har tiden så gör det själv. Jobbet är inget märkvärdigt. Det enda är väl pressverktyget om du ska använda presskopplingar som du får hyra isf. Jag har dragit både värme och vatten genom mitt hus, jag har dock lödat dom flesta av mina skarvar och påstick. Inget svårt jobb.
OK. Tack. Med dagens fina rör och kopplingar så verkar det ju inte vara så svårt.
 
B.Persson skrev:
Då kommer en följdfråga: Vilken typ av rör är lämpligt att ansluta från vattenmätaren? Plaströr (Pex) eller plast överdragna kopparrör?
Alupex är annars väldigt smidigt att jobba med för hemmarörisar.
Lätt att göra snygga börjar, men kräver liksom vanlig pex pressverktyg med rätt backar. Jag vet inte hur aluminiumskiktet påverkar musresistensen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Då kommer en fråga till: Det är sammanlagt 14,5 meter kallvattenledning som ska dras. Från vattenmätaren genom tvättstugan och in till pannrummet upp till köket och badrummet är det 11 meter kallvattenrör. Från badrummet upp till toaletten på övervåningen är det 3,5 meter kallvattenrör. Då är frågan vilka dimensioner ska dessa rör ha? Ska det vara 15 mm eller 18 mm från vattenmätaren upp till köket och badrummet? I badrummet kommer det att bli helt synliga rör så då vill man ju inte ha några ”mastodont” rör där men jag har läst att en dusch kräver 15 mm rör. Vilken dimension på rören är lämplig upp till övervåningen som bara har toastol och handtvättfat?
 
P Patrik Friberg skrev:
Alupex är annars väldigt smidigt att jobba med för hemmarörisar.
Lätt att göra snygga börjar, men kräver liksom vanlig pex pressverktyg med rätt backar. Jag vet inte hur aluminiumskiktet påverkar musresistensen.
Kräver pressverktyg är väl inte riktigt rätt. Finns ju gott om klämkopplingar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.