Hej, vi installerade en ny utedel till vår luft vattenvärmepump i augusti.
Den lät normalt till en början men nu då kylan slagit till (just nu -12) så låter den ibland väldigt högt- som en havererad flygmotor eller ett helt sågverk, för att sedan återgå till normal ljudnivå.
Ska jag klaga på detta eller är det normalt?
Märket är Panasonic.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är inte normalt!
 
I
Så ska den förstås inte låta :D
 
Tack för svaren-
Jag kontaktade installatören som sa att det beror på istapp under utedelen och att ljudet ska försvinna om jag tar bort den.
Det satt en liten (ca 1cm) tapp under- ska nu se om detta hjälper… Utomhusdel av luftkonditionering monterad på metallställ över ett vågigt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
finkelzvin
  • Laddar…
N
F Fintväder skrev:
Tack för svaren-
Jag kontaktade installatören som sa att det beror på istapp under utedelen och att ljudet ska försvinna om jag tar bort den.
Det satt en liten (ca 1cm) tapp under- ska nu se om detta hjälper…[bild]
Hade betydligt större istappar än så under min Panasonic (innan jag bytte till Mitsubishi) och ingen gång under mina 11 problemfria år med Panasonicen låt den så.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
Nu vet jag inte var du bor men det kommer säket att bli istoppar när det snöar och blir kallt. Med tanke på plasten eller plåten som du har under pumpen.
Ställ en murbruksbalja under i passande storlek och töm den då och då. Det är säkrast.
Murbruksbalja - Biltema.se
 
  • Gilla
Fintväder
  • Laddar…
Hej igen, nu är temperaturen -1C och ljudet kommer tillbaka periodvis.
Jag ser inga istappar. Något annat som kan orsaka detta? Eller ska den reklameras?
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
F Fintväder skrev:
Hej, vi installerade en ny utedel till vår luft vattenvärmepump i augusti.
Den lät normalt till en början men nu då kylan slagit till (just nu -12) så låter den ibland väldigt högt- som en havererad flygmotor eller ett helt sågverk, för att sedan återgå till normal ljudnivå.
Ska jag klaga på detta eller är det normalt?
Märket är Panasonic. [video]
Grannarna....Stackars jävla grannar.

Nej det där är inte ok. Den har ett fel som är trasigt.

Det där får montören komma och fixa.

Låter som riktiga klåpare om de sa att det är en istapp. Det är nått fel med fläkten helt uppenbart :D

Var köpte du den. vad heter företaget?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag håller med- det är synd om grannarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.