Hej!

Är en ny användare fått ett "problem" - eller möjlighet :confused: - beroende på hur man ser det...
Värmepumpen i huset har lagt av... :(
Vi har en CTC Master 103-9 som kompressorn havererat på. Ny kompressor kostar 10 000 kr och det känns "lite" omotiverat i en 21 år gammal värmepump... :cool:
Huset är ett relativt välisolerat Gullringhus på 180 kvm boyta i ett plan beläget i Skåne. Värmepumpen värmde med tilluft och när det är kallt även med vattenburen värme. Det är radiatorer i alla rum.

Frågan är nu:
Ska man installerat en tekniskt kompliserad värmepump igen för ca 50 - 60 tusen och vara beroende av "direktel" när det är kallt eller ska man ta och installera något annat, tex en vedpanna i garaget?
Jag är inne på detta då det är det billigaste sättet att värma ett hus på har jag hört.
Alternativen är annars många men enklast är kanske en Nibe eller DVI värmepump men vem har sagt att det ska vara enkelt? :p
Har värmepumpen i tvättstugan där inkommande vatten är anslutet - egen borrad brunn med kalkrikt vatten...
Garaget är några meter bort med gjuten "sula" och kallvind ovanpå. Det är ca 180 cm till nocken invändigt och där skulle man kunna dra rören = det är enda stället att lösa en panninstallation på.

Gillar inte riktigt idén med luft/vatten-värmepump - dessa låter, markslingor - vill inte gräva upp vår STENIGA skogstomt med många träd, bergvärme - känns inte som om den investeringen någonsin kommer att bära sig med hänsyn till kostnad/byte av värmepumpar osv...

Vad tycker ni på detta väldigt beroendeframkallande forum?
Ska bli spännande att höra om någon har några idéer.

Tacksam för svar!
 
Hej
Jag skulle tveklöst satsat på ved! är du bara frisk så du orkar finns det igentligen inga alternativ:)
jag har stjälv eldat sen -92,men det är viktigt att bygga en bra och lättskött anläggning,dessutom hade jag
om jag skulle byggt idag även satsat på solen!:D
 
Hej!
Bio-sol var en rolig produkt! :) Verkar vara fina ackumulatortankar och spännande lösning på panna kombinerad med acktank med många slingor.
"Tyvärr" är jag inte helt övertygad om pellets pga av ett flertal olika anledningar; man är i klorna på tillverkarna av pellets som höjer priserna i takt med elpriset, det "finns inte" ett transportsystem av fastbränsle som inte strular ibland - skruvar som går av och/eller fastnar...
Det lutar helt klart åt ved! Gärna i kombination med solpaneler. :) Om inte på en gång så ska det i alla fall vara förberett för solvärme också.
Frågan är bara vilken panna??? En välkänd och utprovad panna med ett högre pris eller en "innovativ" superenkel panna - Bragepannan - till ett mycket fördelaktigt pris och enkel installation?
Till råga på allt pratade jag idag lite med en från ÄFAB, www.afabinfo.com , angående pannor och han kunde INTE rekommendera den typen av panna... :( Å andra sidan lever ju han bla av att utveckla pannor och system med keramik och fläktar och då är man så klart inte imponerad av en panna med enkel konstruktion......

Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag om vedens överlägsenhet som uppvärmingskälla. Att den "inte går" att beskatta är väldigt positivt och att "det enda som krävs" är eget arbete för att få det att fungera.
 
Ved kräver ju eget arbete för att bli billigt.Du ska även ha kap och klyv. En ved bod? Såna saker kostar oxå.Räkna in det i investeringen.
Hur är tillgång på ved i området?
Annars kan jag rekomendera vedeldning.Se till att bygg rätt från början bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.