Hej jag ska byta värmepump, den nuvarande från 1963 ska demonteras och jag vill ha en ny värmepump. Har ni några förslag? Vi har en stor tomt, borrhål i trakten ligger ca 35m-40m.

Vad föreslår ni? Jordvärme eller Bergvärme?
Vad skulle det kosta med borttagning av gamla pannan och installation?

Tacksam för svar
 
Jag har aldrig sett en värmepump från 1963. Det skulle vara kul med lite bilder på den.
 
Vad menar du med att borrhålen ligger på 35-40m? Är det djup till berg? För hålen måste vara betydligt djupare än så.

Jag valde bergvärme eftersom jag inte ville vända upp och ner på gräsmattan och berg skulle göra det svårt att dra jordvärmeslingan till mina åkrar. Dessutom är det mycket sten i marken här.

Har du 35-40m till berg så talar det ju för att jordvärme kan vara intressant men det beror på hur förutsättningarna för det är.
 
S Stefansod68 skrev:
Jag har aldrig sett en värmepump från 1963. Det skulle vara kul med lite bilder på den.
Haha nej den är inte värme pump utan en oljepump som har fått lite remake och nu sitter en elpatron på det som värmer upp vattnet. Fd ägaren använde det för dusch men den började läcka vatten när vi satte på elementen
 
Bergvärme kan kosta mellan 150 och 200 tkr för ett vanligt hus. Beror på borrdjup och kapacitet på värmepumpen. Ta in flera offerter från VVS-firmor ni tycker verkar bra.
 
J Josth skrev:
Bergvärme kan kosta mellan 150 och 200 tkr för ett vanligt hus. Beror på borrdjup och kapacitet på värmepumpen. Ta in flera offerter från VVS-firmor ni tycker verkar bra.
Om du haft en oljepanna skulle jag även se över radiatorer, de är förmodligen dimensionerade efter höga framledningstemperaturer....
 
P PurreP skrev:
Om du haft en oljepanna skulle jag även se över radiatorer, de är förmodligen dimensionerade efter höga framledningstemperaturer....
Pannan kallades för Oljebaronen när det kom till världen, 1963... sen dess någon har byggt om den till varmvatten tank o det sitter en elpatron som värmer upp vattnet för dusch o hushåll... men röret uppe på taket som leder till kompensation kärlet är nog sönder rostad, säljaren glömde berätta att han har inte använt elementen i flera år utan han körde bara med ved kamin o luftpump, annars fattar jag inte hur det blev 17.900kr per år elförbrukning för 3 personer ... måste levt ett spartanskt liv
 
Välj Bergvärme om du inte vill ha hela tomten som en krater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.