Hur går en ny värdering till? Och vad kostar detta? I mitt fall gäller det en lägenhet som nu delvis är renoverad.
 
En mäklare kommer och kollar på, i ditt fall, lägenheten, och återkommer sedan med värdet antingen muntligt eller skriftligt.
Ofta erbjuder mäklarfirmorna kostnadsfria (muntliga) värderingar, vill du ha den på papper får man normalt betala.
Jag tror mig sett priser runt 2000:- för en värdering.
Beroende på vad värderingen ska användas till, så kanske en muntlig kan funka, kolla med din bank.
 
Det kan också bero på relationen till din mäklare.
Vi fick en skriftlig värdering som grund för omläggning av lån för ett antal år sen av vår mäklare, han som då hade sålt huset till oss, med motinsats att vi iaf hade dom i åtanke den dag vi skulle sälja - och det hade vi förstås (inte främst pga detta utan därför att det är en ruggigt bra mäklare med mkt god lokalkännedom, men hög servicegrad hjälper ju :))
/K
 
Ja den senaste värderingen vi gjorde, som sades skulle vara muntlig kom på papper hem i brevlådan.
Samma mäklarfirma som vi köpt och sålt lghten genom.
 
Och hur går själva värderingen till? Mäklaren kommer hem och gör en visuell besiktning?
 
Precis. Mäklaren kommer och tittar. Sedan sitter han väl en stund på kontoret och undersöker vad liknande lägenheter i närheten har kostat.
 
andersmc skrev:
Precis. Mäklaren kommer och tittar. Sedan sitter han väl en stund på kontoret och undersöker vad liknande lägenheter i närheten har kostat.
Dricker kaffe och knappar in siffrorna på SBABs värdeguiden menar du? ;)
Närå, dom har säkert koll på vad liknande objekt i närliggande område går/gått för.
 
Jag lånar tråden lite då vi oxå behöver få upp värderingen lite. Är det någon som vet hur mycket hänsyn som tas till att en hel del inte är riktigt färdigt? Vi behöver nämligen låna mer för att kunna renovera klart men eftersom vi håller på med kök, badrum, el och vatten avloppsstammar samtidigt så är det ju ganska rörigt hemma...
Vi behöver få upp värdet ca 200k så vi kan göra klart badrummet och ha lite buffert för oföutsedda utgifter. tanken var så klart att våra sparpengar skulle räcka till allt det här men vi fick lite oväntade problem som kostade oss över 100k
 
Tja... det är ganska svårt att värdera något som inte finns, om man säger så...
 
Jo det är ju klart, finns gör det mesta men i köket saknas bänkskiva, häll och kakel. badrum kaklas på måndag, el är nästan helt bytt på två plan, men det är inte helt snyggt kring centralen då källaren ska göras. källaren är inte igengjuten efter stambytet....
Ja som ni förstår är det inte en optimal situation vi har men det blir inte alltid som man tänkt sig...
 
jan_martinsson skrev:
Jo det är ju klart, finns gör det mesta men i köket saknas bänkskiva, häll och kakel. badrum kaklas på måndag, el är nästan helt bytt på två plan, men det är inte helt snyggt kring centralen då källaren ska göras. källaren är inte igengjuten efter stambytet....
Ja som ni förstår är det inte en optimal situation vi har men det blir inte alltid som man tänkt sig...
Känns väl enklast att ta ett blancolån och sen göra en ny värdering när huset är klart och då lägga om lånen. Bör inte bli så mycket högre räntekostnad jämfört med ett bolån om ni bara har blancolånet under en kortare period.
 
Nu vet jag inte hur det egentligen gick till men jag värderade upp huset i somras.
Banken stod för detta och de hörde sig bara för vad jag hade gjort och sen kollade de prisutveclingen i området.

Nu var jag inte ute efter att maxvärdera kåken, utan hoppades bara få upp värdet så mycket att topplånet kunde bakas in i bottenlånet.
Mindre än en timme efter jag hade varit in på banken så ringde de upp och sa att allt var klart. Bara åka dit och skriva på för omflytten av lånen :)
Ska kanske tillägga att det redan fann pantbrev och sånt, vilket såklart var till fördel för mig!

Vad jag vet så var ingen mäklarfirma inblandad (men här gissar jag, jag vet ju inte vad banken gjorde under den där knappa timmen).
 
jan_martinsson skrev:
Jo det är ju klart, finns gör det mesta men i köket saknas bänkskiva, häll och kakel. badrum kaklas på måndag, el är nästan helt bytt på två plan, men det är inte helt snyggt kring centralen då källaren ska göras. källaren är inte igengjuten efter stambytet....
Ja som ni förstår är det inte en optimal situation vi har men det blir inte alltid som man tänkt sig...
Om det endast är "slutfinishen" kvar så kan nog mäklaren skriva in det i värderingen.
Men är det såpass mkt kvar att det är svårt att se hur det kommer bli så blir det nog svårt...

/K
 
SBAB verkar inte vilja göra en ny värdering förrän efter minst 6 månader efter köp.
 
yuphin skrev:
SBAB verkar inte vilja göra en ny värdering förrän efter minst 6 månader efter köp.
Vad har du gjort som gör att du förväntar dig ett högre värde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.