hej, det är komplicerad men i kortformat (håll i hatten!) är storyn att huset bredvid oss, och som fanns på plats när vårt hus byggdes, revs. Våra hus satt tätt intill varandra - alltså vägg i vägg - som gjordes i gamla städer. Vårt hus är inte så gammalt dock utan byggdes under 70talet. När huset bredvid oss revs upptäckte det att vår vägg var ingen färdig vägg utan bara murbruk och tegelsten. Dessutom började byggfirma gräva bredvid oss och tog bort betonggolvet som fanns där. Det var inte länge förrän vår källare började få fuktskador - flaggande färg samt bruna nästan blöta markeringar längst ned. Kommunen samt försäkring säger fuktskadorna är brist på dränering - som uppstod inte på grund av bygget bredvid (??!) - och det hela är vårt ansvar. Om det är så måste vi sätta igång med dränering samt bygga upp väggen så det är en riktig vägg. Det är inte vår mark som dräneringsarbete ska göras på, eller? Så vi måste be markägaren om lov? Sedan när det gäller väggen - vad är det som ska göras? Jag har inte ordförrådet att ens vet vad jag ska fråga byggfirmor om. Dessutom ska byggas nya hus där det gamla huset låg och därför kommer marken och väggen vara täckt igen. Vi har ritningarna vi fick från bygglovsenheten men de visar inte hur det nya hus ska förhålla sig till vårt hus, de visar bara hur de nya hus ska vara. Ritningarna är inte riktigt lätt att förstå och det går inte att tolka om det blir tätt mellan våra hus igen. Antagligen kan man inte lita på det. Jag vet inte var jag ska börja. Har någon stenkoll på vilka steg ska göras och vem ska kontaktas? Stort tack för att du läste så länge!!
 
  • En vit vägg med flagande färg och fuktskador längst ned nära golvlisten. Golvet är gjort av vita plattor av träliknande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med oregelbundna lager av murbruk på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken yttervägg med skadat murbruk och tegelsten. Löst byggmaterial och jord syns bredvid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen behöver putsas, ha på putsbruk, samt målas.

Strukturen på blocken som väggen är gjord utav liknar delvis strukturen på blåbetongblock.
 
  • Gilla
Swedam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.