Jag tar bort en vipp-port på garaget och bygger vägg med en vanlig dörr i.

Dörrhålets sidor blir två stolpar som fäster i den gamla vipp-karmen upptill och via vinkeljärn i betongplattan nedtill. Stolparna har jag gjort av två sammanspikade reglar vardera, en 120 och en 70 mm.

Allt går som på räls, nåja, men reglarna (stolparna) är vridna.

Antingen låter jag dem vara det, det påverkar liksom inte funktionen i stort, vad jag kan se. Men det bär mig emot.

Eller så tvingar jag dem raka innan montering i betonplattan. Då blir det elegantare, men besvärligare och inbyggda spänningar, om nu det är ett problem.

Vad är klokast? (Det är inte aktuellt att köpa nya reglar, vilket ju vore en bra lösning.)

Om jag väljer att vrida dem rätt kan jag undvika att belasta fästet med betongvinklarna i onödan med en i stolpen inborrad stång som i sin andra ände har spjärn mot den befintliga vipp-karmens sidor - men det vilar lite Mr Bean över detta. :rolleyes: Å andra sidan är det kanske ändå sådana stänger som jag kommer att ha för att vrida stolparna rätt inför montering.

Hjälp!

Edit:

Jag hade alltså inte tänkt ha mer trä i väggen, utöver panel och spikläkt, som kunde dra stolparna rätt. Men det är kanske där jag får tänka om. Tyvärr tror jag att det blir ont om plats under trösklen, annars kunde man tänka sig att det vore behändigt att "suga ihop" stolparna mot en undertröskel eller vad man skall säga. Hm.
 
Redigerat:
Du har just dissat min lösning så jag har inget att tillföra.
Propellervirke har man till flygplan eller kaminen.

Protte
 
Säger som prototypen; använd de skeva till att grilla korv eller något annat lämpligt och köp riktigt virke. Sedan hade jag inte fäst stolpen med vinkeljärn i plattan utan förlängt syllen med fuktskydd under och monterat reglarna som de skall monteras.
 
Tack ändå ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.