Jag funderar på att köpa denna tjänst av någon, t ex Anticimex. Lägenheten är en vindsvåning med alla möjliga konstiga vinklar och snedtak och den mättes upp 2000 när den byggdes. Huset är från tidigt 1900-tal. Jag tror att reglerna ändrats sedan den mättes och infördes i lägenhetsförteckningen.

Frågan är, om bolaget kommer fram till att lägenheten är 3 kvadrat större än angett, kan jag kräva att föreningens dokumentation uppdateras då? Annars har jag ju en konflikt med två olika värden vid en försäljning.

För storleken påverkar ju andelen i % i föreningen samt månadsavgiften.
 
Om den är större ligg lågt, du kan ändå sälja den som mätningen anger. Vissa föreningar tycker inte att det är värt att ändra andelstal för så små skillnader , det kostar skjortan och massor av arbete från styrelsen sida, extrastämma m.m.
 
Du kan inte räkna med att föreningen uppdaterar den ekonomiska planen oavsett hur stort fel du kommer fram till att det är. Det kostar stora summor, och det räcker att en medlem säger "det är onödigt" så blir ändringen i praktiken stoppad.
 
O
Teoretiskt sätt så borde väl avgiften höjas isf om det upptäcks att lgh är större än uppmätt.

Sedan ser jag inte problemet med eventuell skillnad i storlek vid eventuell försäljning. Har du fått lgh uppmätt av proffs så kan du alltid skriva den ytan i annonsen.
 
Om det ska vara meningsfullt att uppdatera föreningens uppgifter (och andelstalen) måste ju alla lägenheterna mätas upp enligt samma metod. Knappast något man gör i första taget.
 
Är den mätt 2000 så vet jag dock inte om reglerna har ändrats, men det har ju Anticimex i så fall koll på. Det är inte nödvändigtvis så att andelstalen regleras på storleken eller att avgiften i sin tur gör det, men det är vanligt. Är det inga större skillnader så kommer föreningen inte bry sig om detta ändå. Du kan dock annonsera den för den nya (större) ytan ändå.
 
Jag arbetar inom området och kan bekräfta som några varit inne på att andelstal och föreningsregister inte kan ändras om inte alla lägenheter blivit mätta.

Det är inga problem att sälja som den mätta siffran och i praktiken säljer de flesta enligt den högsta siffran om de blir två olika siffror.

Regeländringar är gjorda 2005 och 2009 så det finns goda chanser att arean ändrats.
 
O
Den upplevda ytan är dock densamma... Så för min del skulle jag inte kosta på mig en mätning av ytan.
 
Odjuret skrev:
Den upplevda ytan är dock densamma... Så för min del skulle jag inte kosta på mig en mätning av ytan.
En uppmätning kostar någon tusenlapp. Så länge du får ut en kvadrat till är det ju värt det. Tänk dig själv med ett kvadratmeterpris på 50 000.
 
Inför en försäljning kan det vara väl värt att kontrollmäta ytan. Det kan man göra själv vara man är noggrann. Och oftast är man mer noggrann än någon besiktningsman, vågar jag påstå. Man ska dessutom hitta en som är insatt i regelverket för boarea, och det är det inte alla som är kan jag lova.
 
falkn skrev:
En uppmätning kostar någon tusenlapp. Så länge du får ut en kvadrat till är det ju värt det. Tänk dig själv med ett kvadratmeterpris på 50 000.
För någon tusenlapp får du inte en mätning värd namnet, det kan jag lova dig.
 
O
falkn skrev:
En uppmätning kostar någon tusenlapp. Så länge du får ut en kvadrat till är det ju värt det. Tänk dig själv med ett kvadratmeterpris på 50 000.
Den kvm spelar bara roll den dag du säljer... om ens då... Innan dess så spelar det ingen som helst roll. Dessutom så är det väldigt troligt att den inte skulle ge dig mer pengar i plånboken vid försäljning.
 
Odjuret skrev:
Den kvm spelar bara roll den dag du säljer... om ens då... Innan dess så spelar det ingen som helst roll. Dessutom så är det väldigt troligt att den inte skulle ge dig mer pengar i plånboken vid försäljning.
Självklart är det vid en försäljning det lönar sig, men när man tar den kostnaden spelar ju ingen roll.

Jag undrar dock vilken värld du lever i när du skriver att det inte spelar någon roll. Många tittar ju självklart på antal kvadratmetrar och även på kvadratmeterpriset så varför vill man marknadsföra sig med ett lägre sådant? Det är ju som att sälja en bil med en lägre angiven effekt än verkligheten eftersom "folk ändå märker det" när de provkör.

De flesta "känner" ju inte skillnad på 100 och 102 kvadratmeter.
 
Allt beror ju på men om man lever i tron om att människor bara köper sitt livs hem så stämmer nog tanken ganska bra, hur man upplever sitt hem.

Sanningen är att när det kommer till lägenheter i storstäder tror jag det är väldigt många som köper en investering och då är kvadratmeterpriser väldigt viktigt.
 
Även den psykologiska effekten ska inte föraktas, det kan till exempel vara en avgörande skillnad, för vissa, att gå från 69 till 71 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.