Y
En firma var här och drog nya ledare i hela huset.
Nya vitvaror står och väntar på att få komma in.

Och jag börjar montera väggkontakterna nu när tapeterna har blivit uppsatta.

Jag är inte så peppad att bryta förpackningarna än så jag frågar lite bekvämt
vad det är för kontakter som gäller till en häll och ugn.

Ha två apparatdosor. Men de har bara dragit en trefas lösning dit.
(grova) 3svarta, 1blå 1jord.

Hur hade ni förberett detta. Vilka väggkontakter hade ni satt?
Klarar trefasen att driva både ugn och häll?

Tror ni tanken var att jag ska sätta en kopplingsdosa och skruva fast kablarna i den istället för några stickkontakter alls?

Bläddrar lite i Eljo Trend sortimentet och hoppas på kunna ta en 2ram och sätt ihop med en vanlig och en trefas väggkontakt. Fast de verkade inte ha någon trefaskontakt.
 
Redigerat:
En perilexkontakt och en vanlig stickkontakt ska du ha. Vissa brukar säga att ugnen ska fastmonteras, men jag brukar sätta stickkontakt på den.

//Patrik
 
Y
Fast hur lyckas jag fåtill detta på tjusigt vis nudå när jag har två apparatdosor intill varandra?

Eljo trend skulle haft en perilexhona i modulform som jag kunde satt i deras ram så hade det löst sig men att sätta två vanliga kontakter så inpå varandra går ju inte riktigt känns det som.

e1426019_1.jpg

---------

om jag nu ska bygla vidare... de grova går då fört till perilexen... sen ska jag länka vidare till hällen som jag antar är enfas. Har det då någon betydelse vilken av perilexens fas jag byglar ifrån?
-och vilken tjocklek på ledaren?
 
Redigerat:
Och apparatdosor dessutom. Ett infällt perilexuttag vill ha en spisdosa (kopplingsdosa). Hur har dom tänkt här?

För ugnen, kan man inte använda ett tvåpoligt spisuttag? Finns de infällda?

5B2BB7F4-7177-4AAF-8D51-6450C787BD91.JPEG5C49B605-F09A-4CAF-B78F-7437FF516096.JPEG
 
Yrrol skrev:
En firma var här och drog nya ledare i hela huset.
Nya vitvaror står och väntar på att få komma in.

Och jag börjar montera väggkontakterna nu när tapeterna har blivit uppsatta.
Har du haft en elfirma som dragit om elen.. Men lämnar själva inkopplingen till dig utan att ens informera om hur du ska göra?

Låter som att en bilverkstad skulle byta motor i min bil, men lämna inkopplingen av bromsarna till mig :wow:
 
Y
1. Det var länge sedan, har gått flera månader så jag var med och planerade ihop med elektrikern men jag har glömt då det pågår totalrenovering utav huset. Huset har inte haft den nya elen påslagen sedan dess heller.
2. Kan hända att de förväntade sig att jag skulle återkomma, har inte fått sist fakturan än.
3. Jag monterar ofta övriga väggkontakter osv, bara att denna udda för ugnen är helt ny detalj för mig.
4. Det var apparatdosor i väggen från början, de drog ny el dit.

Fler påhopp undanbes
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
De kanske trodde jag skulle höra av mig när tapeterna är klara, har inte fått sista fakturan än. Jag monterar ofta vanliga kontakter men detta med spis å häll är första gången och är ivrig att få klart inför vitvarorna.
Om du ska montera apparaterna själv så måste du ju naturligtivs berätta detta för din elektriker. Man utgår ju från att man även ska göra det på ett jobb annars. :)

En kollega hade ett jobb hos en kund (där jag hoppade in och hjälpte till lite) i höstas. En övervåning som byggdes om. Min kollega hade kopplat alla dosor osv och klart för gipsning.
Jag var dit sist och drog upp jord och gjorde så att det bara var att koppla in fas och nolla i varsin toppklämma för att få kräm på den nya installationen.
Sedan väntade min kollega på att de skulle höra av sig när de var klar, men han hörde inget av dem. För ens för någon vecka sen, när kunden ringde och påpekade att det var strömlöst...
Då hade han satt alla apparater själv, utan att sagt till att han skulle göra det.

//Patrik
 
Y
Är det behörighetskrav även på sånt som handlar om stickkontakter?

Trodde det bara var fast installationer såsom tvättmaskinkabel in i fast dosa.
 
Yrrol skrev:
Är det behörighetskrav även på sånt som handlar om stickkontakter?

Trodde det bara var fast installationer såsom tvättmaskinkabel in i fast dosa.
Eller har jag missuppfattat dig lite. Är det uttag eller stickkontakter vi pratar om?

//Patrik
 
Y
Såsom jag fått det sagt så har alla rätten att byta uttag/väggkontakter och stickkontakter sålänge man har kunskapen om det. Vilket jag har. Bara att just den perilex modellen har jag aldrig monterat tidigare så kände inte till dess namn. Nu när jag fick namnet så sökte jag vägg och stickkontaker. Men fann inga lämpliga för mina dubbla apparadosor. Därav så frågade jag om någon hade en fiffig lösning på det.
 
Yrrol skrev:
Såsom jag fått det sagt så har alla rätten att byta uttag/väggkontakter och stickkontakter sålänge man har kunskapen om det. Vilket jag har. Bara att just den perilex modellen har jag aldrig monterat tidigare så kände inte till dess namn. Nu när jag fick namnet så sökte jag vägg och stickkontaker. Men fann inga lämpliga för mina dubbla apparadosor. Därav så frågade jag om någon hade en fiffig lösning på det.
Uttag får man inte nyinstallera, det som är tillåtet är att byta ett befintligt uttag till ett nytt.
Men kan man byta ett uttag säkert så kan man säkerligen nyinstallera ett uttag säkert också..

Det vanliga är att man sätter en spisdosa för perilexuttaget och en vanlig apparatdosa för envägsuttaget till ugnen.
I ditt fall skulle jag har gått ut med en liten kabelsnutt från varsin dosa och satt utanpåliggande perilex och envägsuttag. Doslock över dosorna. :)

Lycka till med lösningen som blir!

//Patrik
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Såsom jag fått det sagt så har alla rätten att byta uttag/väggkontakter och stickkontakter sålänge man har kunskapen om det. Vilket jag har. Bara att just den perilex modellen har jag aldrig monterat tidigare så kände inte till dess namn. Nu när jag fick namnet så sökte jag vägg och stickkontaker. Men fann inga lämpliga för mina dubbla apparadosor. Därav så frågade jag om någon hade en fiffig lösning på det.
Perilex och andra trefasdon får man inte byta själv, endast enfas såvitt jag vet.
 
Y
ok ska ta in elektriker, tack
 
Ursäkta om jag styr till baka tråden till den tekninks nivå den började med och hoppar över den juridiska som många har en tendens att komm in på. :cool:

Förutsätt att jag har behörighet.;)
Får man sätta en stickkontakt på en häll och ungn om det står att den skall fastmonteras? Jag har köpt IKEAs vitvaror och vad jag kan se är det enfas på både häll och ungn, kan det stämma? Låter lite med tanke på att hällen är på 4x2300W
Om den ska fastmonteras måste man ha nogon form av brytare innan?
Kan tillägga att häll och ungn inte kommer gå på samma fas döremot ugn och micro.
 
Om installationsanvisningen uttryckligen säger att ugn och häll skall anslutas fast så är det så man ska göra. Nu kan jag inte påminna mig att vi haft en sådan häll på tapeten här i forumet, så där kan du nog lugnt montera en kontakt om du vill.

Hällen tar förmodligen 2 eller 3 faser och nolla (230 V). Så om du har 3 faser, jord och nolla framdraget så monterar du en perilexkontakt och ett perilexuttag.

När det gäller ugnen skulle de i så fall monteras shuckokontakter. Det finns dock rapporter om att dessa vanliga uttag brinner upp förr eller senare pga ugnens effekt, så där kan man fundera på om den inte borde anslutas fast. Det finns dock inget hinder för att montera en enfas spiskontakt som ska tåla 25 A som det finns bild på ovan.

En brytare vid fast installation ska finnas. Vill man frånskilja för underhåll bakom spisen duger dock ofta säkringen eller huvudbrytaren i en bostad. Och att bryta bort en spis av funktionella skäl brukar det inte finnas skäl till, om man inte anser att det behövs ett skydd mot oavsiktlig användning, t.ex barn som sätter på ugnen. Funktionsbrytare behövs i så fall även vid stickproppsanslutning.

Micron bör ha en egen grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.