Är det totalförbjudet att koppla in en enfas tvättmaskin i ett trefasuttag och strunta i de två övriga faserna?
Vad är det som skulle kunna hända, som inte skulle kunna hända om samtliga faser var inkopplade?
Sen undrar jag om min hyresvärd kan det där med el.
Kontakten sitter på ca 1,5 meters höjd men avståndet till badkaret är bara ca 40 cm. Det är väl inte lagligt? våtrum alltså...
 
Är det totalförbjudet att koppla in en enfas tvättmaskin i ett trefasuttag och strunta i de två övriga faserna?
När jag bode i lägenhet så gjorde jag så att vid centralen så brött jag de andra två faserna som jag inte använde mig av.
Ser inga problem med att göra så.

Edit

Skulle vilja veta vad du menar med "trefasuttag".
För i mitt läge så rörde det sig om inkoppling i en kopplingsdosa.

/Edit
 
Det tror jag beror på en hel del hur den är inkopplad. Är den fast ansluten kan det vara OK om grejorna har tillräckligt hög IP-klass. Är det däremot vägguttag och stickpropp så måste uttaget sitta minst 60 cm från badkaret och ha lägst IP 21, kan vara tillräckligt även med IP 20 om man använder isolerplatta. Uttaget måste dessutom föregås av JFB.
Uttag får placeras närmare än 60 cm men då är det s k rakuttag, och effekten vara begränsad till ca 50VA tror jag.

Jag är inte helt bombsäker på ovanstående, någon som kanske vet bättre får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar...
 
Trefasuttag är väl för mycket sagt, det är en apparatdosa i väggen med ett plastlock á la den gamla tvättmaskinsmodellen med ett hål nedtill, alltså ingen ip65 direkt. Lite skrämmande är det att det är relativt nykaklat, så någon måste ha varit där och skruvat för inte så länge sedan

Vad menar du med att du bröt de andra två faserna vid centralen? att du klippte trådarna eller drog ut propparna?
Jordfelsbrytare har jag inte sett någon i lägenheten men då elmätaren sitter utomhus antar jag att det finns eftersom det är ett stort kommunalt bolag...eller inte.
Blir väl till att skaffa ett ip54 vägguttag med lock och kasta propparna till de två andra faserna i havet. Kommer ändå att återställa det när jag flyttar så inte något klåfinger får en kyss.
Jaja tack för era svar
Fler synpunkter är välkommna :)
 
??? jordfelsbrytaren brukar till 99 % sitta monterad vid el-centralen.

Vägguttag kanske inte får monteras på den plats där anslutningsdosan sitter, beroende på våtzonerna.

Och Jordfelsbrytare är ett KRAV från elsäkerhetsverket.... Samt att det skyddar liv.
 
Ja jo det är sant, det beror ju lite på hur man tyder definitionen.
Om man tolkar det som att badkarskanten tillhör duchutrymmet så är det inte riktigt 60 cm från, men duchblandaren sitter ca 1,5 meter ifrån så man sitter ju inte direkt på badkarskanten och duchar, alltså eventuellt område 3.
Skulle jag ta bort badkaret är det definitivt zon3.
Använder man sunt förnuft och försöker föreställa sig att någon skulle kunna spola vatten direkt på apparatdosan (som sitter på 170 cm höjd) inser man att det skall mycket till.
ang. jfb, det enda jag kommer åt är ett proppskåp med huvudströmbrytare, centralen kommer bara hyresvärden åt.
tack för synpunkterna
 
Som jag förstår frågan så är uttaget en dosa för fast installation? Det är alltså inte ett uttag för stickkontakt?

Dosan för fast installation är troligen av tillräcklig IP klass för att få sitta på den platsen. Däremot så kan det bli väldigt fel om fuy byter till ett eluttag. Dels så har du med stor sannolikhet inte någon jordfelsbrytare. Dels så spelar det ingen roll om uttaget har lock eller inte det får ändå inte sitta ett uttag i zon2 (däremot OK med en dosa för fast installation om den har rätt IP klass).

Har du ingen jordfelsbrytare så får du inte ha ett uttag av något som helst utförande i badrummet i någon zon överhuvudtaget, med undantag för rakapparatsuttag som har isolationstransformator. Däremot så får man då ha dosa för fast inkoppling så länge den har rätt IP klass för den zon den sitter i.
 
Vad menar du med att du bröt de andra två faserna vid centralen? att du klippte trådarna eller drog ut propparna?
Det jag menade var att jag "drog ur propparna".
 
Det blir definitivt en kopplingsdosa, hyresvärden hade ingen aning om det var en jfb i utecentralen
 
Gick till elgiganten och kollade in en upo som såg bra ut, pris 5990.
Gick in på hemsidan och såg att dom körde kampanj på den, 3490, men den var slut i onlinebutiken
Ringde dom och frågade om den fanns för det priset i affären och så sa han nej, men så lade han in en "collect in store" order och jag fick den för 3490 pix.
Hämtade den
Installerade den som ovan och den går som en klocka! låter knappt någonting och första tvätten ser bra ut .
Mitt tips om ni handlar på elgiganten är alltså, kolla billiga priser på internet och ring dom sedan för att få ett nummer så ni kan hämta den i affären.
 
Det låter bra ludlan.
 
är det en cylinda tvättmaskin? det är det enda märket vad jag vet iaf som godkänner att man klipper stickproppen och ansluter den fast utan att CE-märkningen faller, i alla fall för 2 år sedan när jag hörde med elsäkerhetsverket. sen kanske det kan bli problem med en eventuell garantireklamation om dom är griniga ifall man ändrat på ursprungsmaskinen....
jag tog upp frågan med en sälare i en hemma-butik eftersom han oftast rekommenderade folk att klippa stickproppen oavsett fabrikat, när han ringde och kollade med sin support så sa dom att man ändrade på ursprungsmaskinen och CE-märkningen inte gällde....
 
JFB sitter alltid i lägenheten, aldrig inlåst i en källare någonstans.(hur skulle det se ut om man skulle vara tvungen att ringa hyresvärden då jfb löser ut). Man ska alldrig säga alldrig men jag har då aldrig stött på den lösningen. Så du har ingen jfb och måste alltså skaffa det innan någon form av eluttag installeras i badrummet.
 
Då alla "roterande maskiner" skall förses med 2polig brytare vet jag ej om undantag för tvättmaskiner förekommer? Isf är inte en kopplinsdosa ett alterativ såvida inte det sitter en 2polig brytare innan dosan.
Alltså säkerhetsbrytare eller stickpropp(räknas som 2polig brytare).
 
fast i det här falletr så är ju inte stickpropp ett alternativ efterssom det dels är för nära badkaret, dels finns troligen ingen jfb. Så uttag med stickpropp går bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.