Dags för ny TV, är en djungel.
Hmm, vad är då kraven, vet faktiskt inte men önskan kanske ligger kring ett maxpris på omkring 6000 kr.

Snart Black Friday, är det nått att hänsyn till?

Vi kör med AppleTv och är helnöjda med det.

Vad skulle ni rekommendera?
 
Mats-S
AppleTV har inget med TV.n i sig att göra, du kan lika gärna köra chromecast med minst samma kvalitet. Men typ alla nya 55 är smart TV idag, så då funkar det utan Apple/chromecast.

Köpte en 55 Samsung OLED i somras för typ 5,5 K, supernöjd med bilden. Men smart TV kan man vara utan, tycker chromecasten funkar enklare, lättare att pilla på mobilen än att sitta med en fjärr och pila sida, upp och ned :)
 
Vissa har OLED endra QLED. Vad är skillnaden?
 
R
H Harald Blåtumme skrev:
Vissa har OLED endra QLED. Vad är skillnaden?
Den första tekniken består av självupplysta pixlar som därmed även kan bli helt släckta, den andra är bara ett oled-likt namn på gammal vanlig bakgrundsbelyst lcd.

Den första ger överlägsen bild, dessutom från alla betraktningsvinklar.

Vill du ha mer detaljerad info får du faktiskt söka själv :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
AppleTV har inget med TV.n i sig att göra, du kan lika gärna köra chromecast med minst samma kvalitet. Men typ alla nya 55 är smart TV idag, så då funkar det utan Apple/chromecast.

Köpte en 55 Samsung OLED i somras för typ 5,5 K, supernöjd med bilden. Men smart TV kan man vara utan, tycker chromecasten funkar enklare, lättare att pilla på mobilen än att sitta med en fjärr och pila sida, upp och ned :)
Det låter väldigt billigt att få en Samsung OLED för 5500:- . Samsung kan inte producera tillräckligt många OLED skärmar. De brukar ligga i det högsta prisspannet. Du har sannolikt en QLED.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Q quattro1 skrev:
Dags för ny TV, är en djungel.
Hmm, vad är då kraven, vet faktiskt inte men önskan kanske ligger kring ett maxpris på omkring 6000 kr.

Snart Black Friday, är det nått att hänsyn till?

Vi kör med AppleTv och är helnöjda med det.

Vad skulle ni rekommendera?
Oavsett TV så kan ni flytta över er AppleTV som ni har idag. AppleTV är en "mediacentral" som är oberoende av vilken TV ni har - så länge TVn har HDMI som ni kan koppla in AppleTV i.

Om inte bästa-bästa bildkvalitet är prioritet - så är det något sådant här ni kan få tag på:
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-ue55au7095uxxc/1029544.9116/

Om ni vill ha bättre bildkvalitet så måste ni dubbla er budget - och lite därtill...

Denna köpte mina svärföräldrar för någon vecka sedan och de är mycket nöjda. De upplever bilden lite mörk (inställningar från fabrik), men det går att justera så det blir bättre.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-5...16/?showSubscriptionModal=false&pTab=standard

Enligt mitt tycke ger OLED den mest naturtrogna bilden - med äkta svärta (det svarta blir svart och inte grått som på QLED/LED-panelerna).

Nackdelar med OLED är:
- Inbränning (vi har haft en OLED i 4 år, aldrig varit ett problem) - dvs om ni lämnar en statisk bild på under längre tid kan den "bränna fast" i panelen
- Ljussvagare bild (om man har ett extremt ljust rum så kan den upplevas som mörk i bilden).

TV har blivit så j*kla dyrt senaste 4 åren dock... Vi köpte en LG OLED 65" i "det högre skiktet" och betalade 2019 ca 18 000 kr. "Motsvarande" idag kostar det dubbla i stort sett (ordinarie pris). Så klart har de säkert blivit bättre, snabbare processor osv - men ändå... Vill man ha "den bästa bilden" så är det uppemot 35k man får räkna med (för 65").

Sedan finns ju Samsungs Neo QLED - som ska vara någon slags motsvarighet till OLED men jag har aldrig använt en sådan så jag kan inte svara på hur de är.

Ljudet på platta TV är ju inget vidare - men mina svärföräldrar gav beröm att ljudet ändå var bättre på deras nya LG OLED än deras gamla Samsung. Tips är att köpa en s.k. soundbar - det gör stor skillnad för ljudet.
 
P Pickadollen skrev:
Oavsett TV så kan ni flytta över er AppleTV som ni har idag. AppleTV är en "mediacentral" som är oberoende av vilken TV ni har - så länge TVn har HDMI som ni kan koppla in AppleTV i.

Om inte bästa-bästa bildkvalitet är prioritet - så är det något sådant här ni kan få tag på:
[länk]

Om ni vill ha bättre bildkvalitet så måste ni dubbla er budget - och lite därtill...

Denna köpte mina svärföräldrar för någon vecka sedan och de är mycket nöjda. De upplever bilden lite mörk (inställningar från fabrik), men det går att justera så det blir bättre.
[länk]

Enligt mitt tycke ger OLED den mest naturtrogna bilden - med äkta svärta (det svarta blir svart och inte grått som på QLED/LED-panelerna).

Nackdelar med OLED är:
- Inbränning (vi har haft en OLED i 4 år, aldrig varit ett problem) - dvs om ni lämnar en statisk bild på under längre tid kan den "bränna fast" i panelen
- Ljussvagare bild (om man har ett extremt ljust rum så kan den upplevas som mörk i bilden).

TV har blivit så j*kla dyrt senaste 4 åren dock... Vi köpte en LG OLED 65" i "det högre skiktet" och betalade 2019 ca 18 000 kr. "Motsvarande" idag kostar det dubbla i stort sett (ordinarie pris). Så klart har de säkert blivit bättre, snabbare processor osv - men ändå... Vill man ha "den bästa bilden" så är det uppemot 35k man får räkna med (för 65").

Sedan finns ju Samsungs Neo QLED - som ska vara någon slags motsvarighet till OLED men jag har aldrig använt en sådan så jag kan inte svara på hur de är.

Ljudet på platta TV är ju inget vidare - men mina svärföräldrar gav beröm att ljudet ändå var bättre på deras nya LG OLED än deras gamla Samsung. Tips är att köpa en s.k. soundbar - det gör stor skillnad för ljudet.
Eller hemmabio
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Apple TV är generellt bättre än de inbyggda media spelarna och på de billigare i synnerhet. Alla snart tv har inte stld för alla appar etc. Dessutom spelar det något mindre roll vilken nivå du går in på då mediaspelare och bildbehandling är en sv dom största skillnaderna (förutom själva paneltekniken). Idag är oled och miniled bödt men utanför TS prisrange. Qled är samsungs version på en förfinad lcd version. Hittar du en skärm med Qled inom din budget så är det ett ganska säkert köp. Generellt är samsung, och LG bra köp. Samsung har snäppet bättre app utbud i de fall det är aktuellt. Jag hade inte köptmen skärm som är generation äldre ön 2022. Säljs säkert en del 2021 men pris skillnaden bör vara obefintlig få båda är utförsäljningar
Jag har 2 lg oled 65”, en 5 år den andra 2 år. Bildkvaliten är enorm. Här ser man att utvecklingen gått starkt fram på en tifig och nyare Oled. Den nyare har påtagligt bättre bild än min Samsung frame 75” 2022. Dock kostar en LG 65 Oled samma som en frame 75”. Av rensa lågprismärken har jag hört gott om TCL, de är en stor paneltillverkare som tillverkar åt många. Så skulle det vara svårt att hitta vad du söker hos ett etablerat märke, så hade jag tittat på dom.
 
Unikt namn
TV apparater reas ofta ut, så det är absolut en god idé att vänta på black week(friday) och nypa någon hyggligt ny modell (-22 eller -21) på rea.

Hittar du en oled för 6k slå till, men det är nog att hoppas på mycket.

Samsungs Qled tv apparater är även bra. Ibland säljs de dessutom på kampanj ihop med en soundbar, vilket gör mycket för film upplevelsen.
Men det är tyvärr framförallt de lite dyrare modellerna.

Har du en äldre TV idag (som dessutom var lite billigare när den var ny) så är en ny TV för 4k plus en soundbar för 2k en enorm förbättring.
Det kan ju vara värt att ta ett varv i någon el-lada och reka lite innan black-hysterin drar igång.

Men många modeller har ett förhållandevis högt pris idag, så att reapriset nästa vecka ska se ännu bättre ut.
 
Köp OLED. Eller ångra dig.
 
Q quattro1 skrev:
Dags för ny TV, är en djungel.
Hmm, vad är då kraven, vet faktiskt inte men önskan kanske ligger kring ett maxpris på omkring 6000 kr.

Snart Black Friday, är det nått att hänsyn till?

Vi kör med AppleTv och är helnöjda med det.

Vad skulle ni rekommendera?
Vi valde Samsung the frame för ett par år sedan för den passade bäst estetiskt. Tv är ju inte den vackraste möbeln generellt. Väggfäste medföljer och sitter slimmat på väggen. Qled-panel och helt ok bild var det då. Vet ej om den går att få för 6k på blacktjosan dock?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Vi valde Samsung the frame för ett par år sedan för den passade bäst estetiskt. Tv är ju inte den vackraste möbeln generellt. Väggfäste medföljer och sitter slimmat på väggen. Qled-panel och helt ok bild var det då. Vet ej om den går att få för 6k på blacktjosan dock?
Nej, det är nog svårt att få ner en Frame under 6.000. Jag köpte en för några veckor sedan, då det var kampanj och fick den till samma pris som förra årets Black Friday. Men jag är otroligt nöjd med tv:n, inga synliga sladdar osv. Ser faktiskt ut som en tavla. Åtminstone i dagsljus, i mörker lyser "tavlan" 😀
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Tack för all info som ni delger er
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.