Nybliven ägare till trähus på Gotland, byggt senast 1895. Krypgrund som är torr och fin och mycket dragig, med sågspån och lite ekofiber ovanpå.
Saken är den att tidigare ägare har tagit bort gammalt golv i stora rummet och lagt nytt ovanpå syllarna - men ingen trossbotten.
Nu vill vi bo här permanent och det blir väldigt dragigt och kallt genom golvet förstås.
Nu står valet mellan att försöka täta grunden så att det inte blåser - eller försöka skapa en ny trossbotten. Vad rekommenderas?
Om man ska göra ny trossbotten, tror ni det funkar att göra det underifrån (det är varierande höjd, 30-60 cm) eller måste man alltid ta upp golvet och lägga ny trossbotten?
Vad rekommenderar ni för blindbotten? Har läst att sågspån+kutterspån blandat 50/50 blir en bra fyllning. Tror ni det?
 
Torpargrund bygger på att det ska vara ventilation genom grunden hela tiden, till skillnad från mullbänk.
Även om du lyckas hitta någon balans mellan att ha viss luftgenomströmning genom torpargrunden och att det inte ska blåsa rakt igenom grunden så kommer golvet alltid vara kallt. Och tätar du för mycket i grundmuren finns risken för fuktproblem som är det allra värsta som kan hända! Rekommenderar alltså att ta göra ny trossbotten.

Sen beror det lite på, har ni en stor murstock och uppvärmning genom att elda mycket hela tiden får man bra upptorkning i grunden. Då kanske det går att testa att täta grunden en aning i stället. Men se till att du kan mäta fukt i grunden eller inspektera grunden i så fall och var försiktig så det inte blir för mycket fukt.

Går det att komma ner i grunden öht? Vad är det för golv? Är det ett gammalt golv behöver det inte vara så svårt att ta upp golvet som man tror, leta efter en lös kantbräda som går att ta upp först (läste nu att det var nytt golv - kanske svårare att ta upp men kolla)

Sågspån + kutterspån låter som en klassisk blandning, det är säkert bra och det borde ju vara billigt. Finns även en del "naturliga" cellulosamaterial som termoträ (http://www.termotra.se) som kan vara värda att kolla upp.

Jag är i lite samma situation, trossbotten i vårt hus har delvis rasat ner pga av dålig ventilation (=fukt) så vi måste ta upp alla golv på bottenvåningen och göra ny trossbotten. Därför har jag funderat en del på detta... Lycka till!
 
Har tagit upp flera av mina golv i mitt hus och gjort ny trossbotten som jag sen isolerat mer ekofiber, cirka 10-15 cm tjockt.. Har i dom rummen nu varma sköna trägolv man vill gå barfota på.. Det är värt jobbet vill jag lova..
 
Att lägga en trossbotten underifrån med den höjden du anger, eller över huvud taget är inte att rekommendera. Tiden det tar att fixa ett nytt golv istället för det nyinlagda är minimal jämfört med mängden arbete för att ligga under huset. Min erfarenhet är dessutom att man behöver kunna titta rätt noga i facken mellan bjälkarna för att se vad man gör och så det inte blir drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.