När jag grävde in tomrör under den gamla tröskeln till yttre dörren på vår gamla jordkällare, började saker trilla sönder. Senaste gången någon gjorde om hade man troligen bara lagt en ny planka på den förra tröskeln, som nu mest är pulver.
Bild på en förstörd tröskel med sönderfallande trä och grus, tecken på potentiell röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldsta tröskeln. Har vi tur att det bara är normalt upplösningstillstånd eller ska vi vara rädda för svamp också?

Nedbruten trätröskel med tydlig förmultning placerad ovanpå en vit plasthink, illustrerar rötskyddans frågeställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad gamla tröskel med tecken på röta och nedbrytning, kräver reparation vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av den senaste tröskeln.

I vilket fall har det gått på karmen också, så den än nu lös.
Ett gammalt upplöst trätröskel och tomrör under dörrkarm vid jordkällare, omringat av grus och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke nu - gräva ut den gamla tröskeln, ner till den gjutna, under den äldsta trätröskeln, och gjuta en ny (och sätta på kantjärn?) och sen bygga en ny karm av tryckt virke, med någon slags kapillärbrytande mellan den gjutna och den nya karmen?

Eventuellt skruva karmen i stenarna också, förutom att täta med kalkbruk (då får jag motionera Hiltin också).

Tankar på det?
 
Fulkemisten
Mest vanlig röta skulle jag gissa. Så där ser icke impregnerat virke ut efter ett antal år i kontakt med mark/fukt. Använder du tryckt virke av rätt klassning för kontakt med mark (NTR A t ex) kan du i princip göra själva tröskeln av trä också och slippa gjuta.

Oavsett vilket så kan ju min favorit, syllpapp, vara något att lägga mellan trä och betong/mark. Annars så fixar tryckt virke fukt men det är klart att man ju, i möjligaste mån, vill undvika att få en karm/tröskel som sväller och krymper med en eventuellt kärvande dörr som resultat.

Jag hade av den anledningen även borrat, pluggat och kört med vanliga karmskruvar i väggen för att fästa nya karmen. Sedan bara drevat och fodrat på ut och invändigt, fodret kan med fördel då figursågas mot väggen. Smidigt att kunna justera så att dörrbladet stänger utan att ta i. Eller ligger detta utanpå karmen, vad är det för typ av blad och lösning som ska till?
 
Det är en träram som sitter direkt i stenmuren, så vitt jag kan se bara genom friktion (klämd mot stenen och med murbruk). Dörren är en enkel plankdörr.
 
Fulkemisten
Ok. Men då behövs väl inte min avancerade lösning? Borra och plugga karmsidorna direkt i väggen med spikplugg eller vanliga nylon och skruv? Det viktiga är ju bara att det blir plant mot dörrbladet. Gjuten tröskel eller trä är ju endast en smaksak.
 
Nä, det behövs nog inte så avancerat, hoppas vi. Planen nu är att försöka säkra upp det som är fräscht med "expanderande" tvingar, såga rent och ersätta med tryckt virke. Förhoppningsvis är det i gott skick tillräckligt stort runt om det nedre gångjärnet, annars får vi sätta det i det nya materialet.
 
Sågade av en bit av karmen idag - mycket gångar och träpulver...

Skadad träkarm med tydliga tecken på röta och insektsgångar, delvis sågad på längden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädörrkarm med skador från insektsgångar och träpulver, synliga spår av angrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför dessa 30 cm verkar det se relativt ok ut, bara något enstaka hål. Vi tar nog ett omtag på hela överbyggnaden om något år, så det får nog räcka med en lagning nu.
 
Byggde ersättning för den bortsågade biten på gångjärnssidan av tryckt virke. Japansåg och elhyvel tillsammans med kapgersåg ftw.

Nytt tryckt virke som ersätter sågat område vid gångjärn intill gammal murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trästycke på en gångjärnssida av en konstruktion med synliga redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick platsbesök av en inspektris.
Orange katt vid byggarbetsplats med nytt gångjärnsbeslag och bortsågad träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr sprack den yttre 45x70-biten när jag slog i gångjärnet, så jag får göra om den och förborra bättre.

Ingen som har en bit 78x145, minst 310 lång och gärna vrilig och seg..?
 
Fulkemisten
Ser ju bra ut det där. Då det där mustiga gångjärnet ska sitta i den yttre delen så förstår jag att du vill ha en större bit att slå i det i.
Finns ju så kallat byggtimmer, det brukar ligga på 120 x 160 och är impregnerat. Typ som järnvägsslipers fast utan kreosot.
Hittar du ingen större bit så är annars rekommendationen att limma alla trästycken så ökar hållfastheten något. Kanske två bitar nedhyvlad 95×95-stolpe?
Kom ihåg att fästa den nya biten mot gamla karmen ordentligt, t ex med en spikplatta på baksidan. Dörrar genererar stora vridkrafter.
 
En ny 45x70 fast med bättre förborrning och stämjärn gjorde att det höll bättre.

Mycket hålplåt och skruv håller det hela på plats.

Träregel förstärkt med hålplåt och skruvar vid stenfundament, bredvid gul skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En brun trädörr som förstärkts med hålplåt och skruvar, monterad i en vitmålad karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.