Hej!

Vi behöver göra en ny trappa till vårt nya hus. Vi skulle vilja ha en större platå längst upp, och någon form av räcke, etc så att det inte känns som att man ska ramla ner. Vi funderar på betongblock, men har verkligen ingen koll på dessa grejer och jag tänkte höra om någon har lite tips.

Det är ett kedjehus med tegel nertill och trä upptill, och en smal gång fram till trappan.

Någon som har tips på hur man kan göra detta lite modernt och fint ��? Vi har varit inne på någon form av svart spaljé som "kant" vid trappan, men jag vet inte... Och hur gör man, och vad lan det tänkas kosta? Läggr man sten? Gjuter man? Är trä bättre?

Kom gärna med synpunkter ��.
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Själva byggnationen av trappen får någon annan hjälpa dig med, kan dock tycka att det ska va trappor ner på båda sidorna om dörren så man kan gå ut från dörren åt båda håll, kanske en halvmåneformad trapp (får kanske inte plats dock)?

Det viktiga däremot, finner den första bilden så intressant och mycket rolig på något sätt, en helt fantastisk bil helt enkelt, så många frågor :D
 
Håller med Lexington och ett entrétak är ingen dum idé heller ;)
 
Ett trädäck lika brett som gången, 3-4 meter långt, ett tak över, trappor åt båda håll och en spaljé lika lång som däcket, och tak över som regnskydd ger torrare och renare inne och möjlighet att sätta ut ett litet cafémöblemang med bord och två nätta stolar.´

Med rätt utseende på spaljén ser det modernt ut, men stämmer ändå med ett 70-tals kedjehus.
 
Man kan köpa färdiga gjutna trappor av betong eller göra själv på plats.

Jag skulle vilja ha ett räcke för barn och åldringar eller om det är isigt på vintern. Just därför är jag inte så förtjust i halvmåneformade trappor. Hellre en platå framför dörren och trappsteg åt bägge håll.

Entrétak finns för en femhundring på Biltema och upp till 15' kr på andra ställen. Ett glastak med LED-belysning skulle se modernt ut, men ändå passa till huset tycker jag.
 
Tack för alla synpunkter! Intressant med tak, det skulle se mer ombonat ut! Det är ju en väldigt trist framsida som det är nu. Haha, ja bilden är lite rolig 😃.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.