Hej.

Vi har murat igen garageporten och byggt en betongtrappa mot den nya väggen. Trappan går ner till källaren och den är gjuten på husets platta. Det är ett hålrum under trappan. Väggen mot garaget (inne i hålet) kommer det att finnas pordrän som skydd för eventuell fukt. Det finns en brunn i hålet som går till husets avlopp sedan huset byggdes...

Min fråga är hur vi ska göra med hålrummet., Behöver det vara någon ventilation så att luften i hålet cirkulerar. Borra två hål på nya väggen inifrån källaren så att luften cirkulerar med husets ventilation

Hur skulle ni göra. Vill inte ha någon kondens eller mögel i hålrummet.

Hoppas någon kan hjälpa mig.


Bifogar bilder.


Nya trappans längd
Nybyggd betongtrappa och igenmurad garageport med synligt hålrum under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya trappan uppifrån

Ny gjuten betongtrappa som leder ner till en källare med ett hålrum under, och en brunn synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya väggen inifrån
Murad vägg där en garageport har murats igen, med byggmaterial och en vattenkanna framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Början av hålrummet.

Betongtrappa gjuten på husplatta med hålrum under, täckt med presenning, vid murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser jag rätt i att hålrummet har en öppning in mot huset?
Varför inte göra en matkällare där?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Enklast om ni inte skall använda utrymmet till någonting kanske är att fylla igen det med något lätt fyllnadsmaterial. Spontant tänker jag typ lättklinker (leca) kulor. Vet inte hur man brukar göra, finns väl många hus med såna här källartrappor...
 
Kommer inte att användas till något. Vill inte ha något där. Vill att det är tomt.

Är bara orolig att det ska bildas fukt i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.