Hej Forumet! Jag är ny här och en gröngöling vad gäller att bygga trall/altan, men ack så envis :)
Min utmaning är att jag skall nu lägga ny trall på en gammal murad grund (se bilder)

Bild på en murad grund redo för renovering med synliga skador och rester av gammal trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal murad grund och trappsteg med urholkningar förberedd för att lägga ny trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med murad grund inför ny trall, synliga murkanter och urholkade delar i muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag till hur jag skall börja är välkommet, dock är min största huvudbry just nu om jag alls skall använda mig av plintar för att få upp en komplett ram inom hela muren eller om jag skall använda befintliga kanter i muren som man gjort med gamla uppsättningen med komplettering av eventuella plintar. Som ni kan se är det urholkat i delar av muren inklusive trappstegen för att vila reglar på.

Ser med spänning fram till vad som kan komma ut av denna lilla tråd :)

Mvh / Magnus
 
Vad har du för mått, knappt 3 m från husväggen till muren? Antar att du tidigare haft tvärgående reglar och att trallen gått parallellt med huset? Så skulle jag iaf göra nu. En stolpe på mitten av de reglar som spänner hela vägen från husväggen så som verkar varit gjort med de lösa lecablocken.

Alltså, reglar 170*45 kanske med cc 60 vinkelrätt mot väggen. Vill du slippa fästa i betongen kan du säkert sätta längsgående syll först längs husväggen respektive framför trappan. Sen trall på det.

Är du noga med måtten borde du kunna få en trall som livar med betonggolvet.

Översta lagret på muren, teglet, tycker jag ser rätt sorgligt ut och det skulle jag spontant fundera på att ta bort. Ser inte riktigt vad det tillför.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har du för mått, knappt 3 m från husväggen till muren? Antar att du tidigare haft tvärgående reglar och att trallen gått parallellt med huset? Så skulle jag iaf göra nu. En stolpe på mitten av de reglar som spänner hela vägen från husväggen så som verkar varit gjort med de lösa lecablocken.

Alltså, reglar 170*45 kanske med cc 60 vinkelrätt mot väggen. Vill du slippa fästa i betongen kan du säkert sätta längsgående syll först längs husväggen respektive framför trappan. Sen trall på det.

Är du noga med måtten borde du kunna få en trall som livar med betonggolvet.

Översta lagret på muren, teglet, tycker jag ser rätt sorgligt ut och det skulle jag spontant fundera på att ta bort. Ser inte riktigt vad det tillför.
- stämmer...strax under 3 m från husväggen.

- japp... dom gamla låg parallellt med huset vilket jag ämnar fortsätta med.

- ok...en plint i mitten av reglarna från husväggen.... men jag måste väl ha en plint som håller upp den regel som går parallellt med huset och ligger mot trappans sida.... se bild.

- När du säger Syll antar jag att du menar Regel.... och den menar du att jag skall borra fast direkt in i husväggen där den högra delen så gott som vilar på ett av trappstegen....korrekt?

- Från Syll går det reglar med 60CC rakt ut från Syllen som sitter fast i husväggen....korrekt?

- Jag har redan 145 x 45 reglar hemma...... funkar det?

- Plintarna, markerade som cirklar med kors i, antar jag att du menar att jag kan nästan vara utan förutom den i närheten av trappan....korrekt?

- det som ser lite sorgligt ut på muren är enbart jord och lite annat skräp som myr patruller har släpat dit men som jag håller på att utrota :)

- För övrigt har jag inte mycket att borra fast en Syll på den nedersta MUR väggen varför jag fundcerade på att ställa plintar vid muren som håller upp Syllen.
Schematisk bild av byggprojekt med reglar och plintar utmärkta intill en trappa och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygger du så och har två meter eller mindre i spann borde 145-reglar räcka. Gör den tvärgående regeln, syllen, grövre dock. Kanske 220 när du ändå är igång.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bygger du så och har två meter eller mindre i spann borde 145-reglar räcka. Gör den tvärgående regeln, syllen, grövre dock. Kanske 220 när du ändå är igång.
Tack för att du tar dig tid med att svara mig så hurtigt :)

Kanske dum fråga, men med tvärgående....menar du den syll som går hela vägen från vänster till höger på bilden med plintarna?
 
Ja, och då borde jag förstås skrivit längsgående... Tror jag. Då den ska bära de andra reglarna bör den vara lite kraftigare. Eftersom att du fritt kan vlja vilken höjd du ska lägga den på tycker jag att du ska lägga den under de andra reglarna. Ett alternativ är att ha överkanten i samma höjd och fästa in reglarna i sidan på den, men det är krångligare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och då borde jag förstås skrivit längsgående... Tror jag. Då den ska bära de andra reglarna bör den vara lite kraftigare. Eftersom att du fritt kan vlja vilken höjd du ska lägga den på tycker jag att du ska lägga den under de andra reglarna. Ett alternativ är att ha överkanten i samma höjd och fästa in reglarna i sidan på den, men det är krångligare.
Strålande.... tack. Då fixar jag fram en större regle och lägger den fritt under alla andra reglar....som du sa... lite för trixigt att köra in dom i sidan på regeln. tror dock att Byggmax Ängelholm enbart kör med 195 x 45 regler som max storlek......men det får duga :)
 
nu är längden över 5 meter från vänster till höger och jag har enbart 4.80 trallbräder........ Något förslag till hur jag löser det när jag skall skriva dit dom? det ser ju lite skumt ut om jag enbart har en 30 cm bräda i slutet längst bort till höger.
 
L
Lägg en fris på 2 trall i ytterkant , som inramning , brukar vara snyggt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Lägg en fris på 2 trall i ytterkant , som inramning , brukar vara snyggt
STORT Tack för All hjälp ! Verkligen uppskattat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.