Vi håller på att planera renovering av vår husfasad från 1958. Nuvarande fasad är lättbetongblock på nedervåningen och stående träpanel med locklist på övervåningen. Enligt oss riktigt fult. Vi tänker satsa på träfasad, men jag blir inte klok på hur vi ska utforma samt måla träfasaden. En del av mig vill göra något ”tidstypiskt”, då vår gata har en hel del tidstypiska fina fasader i rött tegel/mexitegel/liggande träpanel i vitt/ljusgult. Samtidigt har vårt hus ingen vacker stil att bevara/återskapa.

Någon som har renoverat/bevarat 50-talshus och har bilder eller någon som har allmänna tankar?
 
  • Hus från 1958 med tvåvåningsfasad i lättbetong och träpanel, tegeltak och vit garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni funderar på stående träpanel kanske detta kan ge lite vägledning om dimensioner;

Diagram över olika stående paneltyper för byggnader från 1890-talet till 1990-talet, inkluderar dimensioner och lockläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byter just nu panel på ett uthus från slutet på 40-talet. Blev 22x145 med profilerad lockläkt på, för att jag tycker det är snyggt och relativt tidstypiskt. Innan var det stående råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.