Tänkte sätta upp en trädgårdskompost, själva byggandet har jag koll på men sen då?

Har ryckt upp en massa spirea och annat skräp ur en häck, är det bara att lägga in det så är det klart?
Har även en säck med sågspån som jag skottat ur ett bjälklag, kan jag slå på några hinkar sånt med?
Förstår att jag kanske inte ska slå på en hel sopsäck direkt.

Behöver all info jag kan få :)
 
Du måste få en bra blandning av kol, kväve och vatten för effektiv kompostering. Det gröna ger kväve och det grova ger kol. Buskar bör du flisa ner innan, men du bör också ta det lugnt med både buskar och sågspån annars får du kanske för mycket kol och komposteringen stannar nästan. Finns mycket att läsa om kompostering, bland annat ett flertal böcker. Eller så kör du bara på och lär dig efterhand.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är alltså inga grova grenar utan mer i sugrörsstorlek med lite löv på.
Gräsklipp är det bra som grönt? Björklöv som man krattar upp?

Bör man ha tak över eller är det bara dumt kanske?
 
Åsa Lund
En kompis till mig som är vegetarian tog en del av sitt matavfall och plussade på med näring i komposten när hon lagt i näringsfattigt såsom vissna löv. Funkade bra
 
nino nino skrev:
Det är alltså inga grova grenar utan mer i sugrörsstorlek med lite löv på.
Gräsklipp är det bra som grönt? Björklöv som man krattar upp?

Bör man ha tak över eller är det bara dumt kanske?
Gräsklipp är turbo för komposten. Döda trälöv är mest kol. Normalt behövs ingen täckning då regnet måste komma till. Komposten måste vara genomfuktig för att fungera.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.