Hej!

Jag har en fundering som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Det är så att till min
villa från -51 finns en betongaltan. Jag skulle nu vilja ha en lite större altan än den
som finns och dessuton i trä. Den tänkta träaltanen skulle sticka ut ca 80 cm längre
än vad den befintliga är. Jag är övertygad om att jag kan bygga den nya altanen ovanpå
den gamla och använda den gamla som en stabil "grund" då den är i betong. Men min
fundering är, jag vill inte lägga den nya träramen direkt på betongen för att undvika framtida rötskador, så frågan är om det finns typ balkskor men som är utformade som "tassar" som man kan skruva fast i träramens balkar och gärna bulta fast i betonglatanen så att de blir som distanser mellan träet och betongen?

Sedan tänkte jag höra om jag behöver stolpar för att stötta upp de 80 cm som blir fölängningen på den den nya altanen? Den gamla altanen är ca 220cm lång och den nya blir ca 80cm längre (från fasaden och utåt). Eller räcker det med den stöttningen den får genom att ligga på befintlig altan?

Tackar på förhand! :cool:
Per
 
80cm låter lite långt utan stöd. Ta en titt på andra som har altanen på plattor istället för plintar, där borde du få lite tips angående hur du ska använda syllpap eller liknande mellan reglar och plattor/betong. Hur högt upp tänkte du att den ska gå jämfört med den nuvarande altanen? Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut nu och en liten förklaring om hur du tänkt göra.
 
BeernuN skrev:
80cm låter lite långt utan stöd. Ta en titt på andra som har altanen på plattor istället för plintar, där borde du få lite tips angående hur du ska använda syllpap eller liknande mellan reglar och plattor/betong. Hur högt upp tänkte du att den ska gå jämfört med den nuvarande altanen? Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut nu och en liten förklaring om hur du tänkt göra.
Hej!

Tack för svaret. Jag ska fixa en bild, men tänkte säga att höjden inte är så beroende. Jag har idag ca 40 cm(!) från betonggolvet (altanen) upp till altandörren, det finns ett byggt
trappsteg som man kliver på när man ska in i huset. Med andra ord så tror jag att en regelram med på 50 x 150 skulle fungera perfekt. Blir det fortfarande för lågt så bygger jag ett nytt instegssteg.

Sylpapp borde självklart fungera perfekt! Ibland blir man blockerad av alla funderingar och missar de mest enkla och logiska. Tack för det! d^_^b (sylpapp har jag till och med liggande i garaget ....:x)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.