Från tråden: Handelsbankens / Stadshypoteks TJUV och RACKARSPEL ang boräntor!
goerana skrev:
Förstår inte problemet, vad sägs om JAK exempelvis, eller spara lite stålar....
//Goerana
db21 skrev:Nu är det andra gången på ett halvår som Handelsbanken/Stadshypotek går i täten för höjningar av den rörliga boräntan. Andra banker lär väl vara snabba på att hänga med som dem brukar.

Fick min ränta höjd med 20punkter eller 0.2% till nästa betalning i juli. Var in på mitt kontor idag och de sa att det är dyrt att låna pengar för dem internt just nu.

Vad jag ser idag så ligger STIBOR T/N runt 4.4 % vilket den gjort senaste veckorna. Vet någon vad som mer styr bankens inlåning? På vilket sätt blir det dyrare? Är det sant eller skitsnack ?

Är den någon mer som råkat ut för denna senaste höjningen eller är jag ensam?

Börjar tröttna på Handelsbanken!!!


Loffes:
Men är inte JAK upplagd så att för att göra stora lån, till hela bostaden, så måste man spara ooäändligt lääänge.

Det är väl mer om man vill bygga till, lägga om tak eller andra renoveringar?
 
Stämmer! Medlemsdelen är fn 500 000kr som alla medlemmar får låna. Utöver detta kan man låna om man sparat innan och smalat poäng.

Ett jak-lån är inte dumt om man har råd med det men man måste spara och amortera samtidigt Ränteutgiften är lägre. För ett lån på 1 miljon kostar det 6640 kr om man inte sparat innan. Den siffran är som jag förstått det konstant under hela lånetiden här räknat på 30år. När man är klar med betelningen får man tillbaka sparande t som blir ca 1 miljon.

JAK kan vara ett bra alternativ om man inte vill betala mer ränta än nödvändigt, månadskostnaden blir dock hög. Är myckrt lämpligt som pensionssparande.

MAn kan räkna på att istället ta vanligt banklån och placera sparandet på bankränta 6%. sparar man istället 2778 kr per månad som man gör på ( JAKlånet) har man 1,9 miljoner efter 30 år räknat på en ränta på 6%.

Vill man spara till 1 miljon ska man spara ca 1500kr i månaden på 30 år 6% ränta.

Svårt att med bestämdhet säga om JAK är bra eller ej. Beror på vad man tycker.

Använt följande sidor.
'
www.rakna.net www.jak.se
 
Jag är medlem i JAK, för jag tror mycket på deras filosofi om lokal ekonomi, och att allt inte måste ränteberäknas in absurdum. Men, för husköpare är det sällan en framkomlig väg att använda JAK.

Lånar man 1 miljon på 30 år, och inte har några sparpoäng innan, så kommer man varje månad behöva betala:

Amortering 2778kr
Sparande 2778kr
Låneavgift 1084kr

SUMMA 6640kr

Det är rätt OK, och efter 30 år får man ut en miljon som man sparat. Men, skulle du efter 15 år sälja ditt hus, så sitter ditt sparkapital fett fast i JAK-banken. Du är "skyldig" dem massor med sparpoäng, som ditt kapital måste beta av genom att stå innestående där. Det kan ta många år. I praktiken så måste också huset amorteras ned till sista kronan, oavsett vilka omständligheter man hamnar i. Sådant som låneskydd, efterlevandeskydd etc fungerar inte likadant.

Jag tycker JAK-lån är vädligt bra för investeringar i klassen 50-250kkr som man betalar tillbaka på 5-10år, t.ex tilläggsisoleringar, installation av bergvärme, bygge av ekonomibyggnad etc.
 
Det känns inte som det är någon vits med ett JAK-lån om man måste komplettera med ett ännu större
lån från en bank för att få ihop önskad lånesumma. När det gäller husköp så borde detta gälla de flesta.

Räknar man med en ränta på 6% kan man nog betala av ett vanligt lån på 15 år,
om man har samma månadskostnad som ett 30-årigt JAK-lån.
Jag har inte orkat räkna ut det exakt, eftersom det är knepigt att ta hänsyn till skattereduktionen för räntan om man ska göra ett annuitetslån där den "verkliga" månadskostnaden är konstant.
Är det någon som orkar göra den kalkylen?

(Dvs lånesumma 1 000 000:-, ränta 6%, amortering + 70% av räntan är konstant 6640:- varje månad. Hur lång tid tar det att betala av hela lånet?)

För mindre och kortare lån, där man klarar sig enbart med JAK, verkar det mycket bättre.
Jämförelse med JAK-lån påverkas dock av det allmänna ränteläget och inflationen.
Hög ränta och hög inflation gör JAK-lån med eftersparande mer gynnsamt.

Månadskostnaden för ett JAK-lån är oberoende av ränteläget.

/Hasse

EDIT:
Om JAK's låneavgift räknas som avdragsgill ränta så får man ändra exemplet så
att månadskostnaden minskas med 30% av 1084:- = 325:-
Dvs månadskostnaden = 6315:-
 
Redigerat:
Det tar 19 år och 4 månader att amortera ett lån på 1Mkr med 6% ränta om man betalar 6.315kr/månad efter skatteavdrag.

Ett större problem med JAK är väl dock att det på många håll är svårt att få ett hus för en miljon, utan det kostar 1,7 eller 2,3 eller något sådant, utanför storstäderna. Då blir månadsinbetalningarna väldigt saftiga. JAK tillåter dessutom bara att man lånar upp till 75% av marknadsvärde, eller 100% av taxeringsvärde. Det gör att man behöver en rätt så stor kontantinsats.

Även om jag gillar deras filosofi så ser jag att det blir svårt för många att kunna använda JAK som fastighetsfinansiär som världen ser ut just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.