Vi har ett 1,5-plans hus där det för närvarande bara finns toalett och badrum på nedervåningen. Vi skulle gärna vilja fixa en liten toalett på övervåningen också. För det behöver man förstås ett avlopp. På nedervåningen är det avlopp indraget på varje gavel av huset. På ena gaveln har vi toalett, dusch och tvätt medan köket finns på andra sidan. Dessa går sedan till en gemensam tre-kammarbrunn.

Från köksavloppet går det upp en avluftning till en av kattvindarna som avslutas med en vakumventil. Det är denna som jag tycker man borde kunna använda för att koppla på en toalett. Den sitter också rätt lämpligt till. För närvarande övergår det från 110 mm till 75 mm rör på vägen upp till övervåningen. Min tanke är här att byta till 110-rör så jag har det hela vägen till en ny toalett och sen fixa en ny avluftning över tak istället. Som det är nu har vi ingen avluftning ovan tak och jag har förstått det som att man helst ska ha det om man har enskilt avlopp. (Badrumsavloppet på andra sidan huset avlulftas också med en vakumventil men på den andra kattvinden)

Min fråga är om det finns något problem med att göra på det här sättet? Behöver man kontrollera tätheten i den del som de senaste 20 åren bara fungerat som avluftning innan man vågar börja spola där? Kan gummit t.ex. ha torkat i skarvarna?

Avloppsrören är från tidigt 90-tal (troligen 1992) och i grå plast. Ett ev. problem är att jag inte kommer åt att inspektera de ungefär två meter av rör som går under köksgolvet innan avluftningen viker av upp mot kattvinden. Men eftersom det är 110-rör som kommer upp här bara antar jag att det måste ligga ett 110-rör under köksgolvet som köksavloppet sedan ansluter till. Jag har också en rensbrunn/inspektionshål till avloppet i gräsmattan strax utanför köket (här är det också 110-rör). Jag gissar också att tidigare ägare en gång haft liknande tankar som oss då det också är draget icke-inkopplade vattenrör i samma slits som avluftningen ligger i.
 
De äldre gråa plaströren som du inte ser skulle inte jag oroa mig för de brukar vara ok, torkat har de inte eftersom det rinner tillbaka kondens i rören från luftarn samt att det är konstant fuktigt i avloppssytemet under den kalla årstiden. Den nya toan som du tänkte grena avloppet för en luftare, om den ligger efter det befintliga avloppet till badrummet så kan den nya luftaren betjäna hela huset.

mvh
 
Tack för svar. Borde bara vara att köra då. Någon som gjort något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.