Hej!

Drog ut en gammal toalett från badrummet och känner mig nu villrådig hur jag ska få den nya på plats. Se bilder.

Manchetten sitter liksom fast över 110-röret som kommer upp ur betongplattan, jag får uppfattningen att den är ditsatt före plastmattan men det är typ omöjligt för där syns ingen skarvning i mattan. Det känns dock som att manchetten ligger under mattan där den senare följer med när jag drar i själva manchetten.

Problemet är att innerdiameter på den är ca 107 mm, dvs 5 mm större än ytterdiametern på toalettens rör = glapp som väl är högst icke-önskvärt?! Vill undvika att bryta den lilla våtspärr som finns i badrummet som i år fyller 40 år.

Potentiella lösningar som jag ser:
1) hitta "något" som kan fylla ut glappet, men då blir det som personalen på Rinkaby rör sa "kaka på kaka" eftersom man då ska ha ner en manschett i en annan, typ...
2) rycka skiten, plastmattan får överleva efter bästa förmåga.
3) min fru föreslog skära/såga bef manchetten vågrätt längs med golvet utanpå avloppsröret för att spara plastmattan. Då blottläggs avloppsröret och fritt ner för standard-manschett.

Tilläggas bör att avloppsröret verkar vara kapat typ 2-3 cm max ovan plastmattan. Men det gör kanske inget om man använder denna variant som redan är inköpt? https://www.vvsochbad.se/wc-anslutn...SfqWmnv2Kywt7a0vtiDQVwoydhorCSoxoCT6AQAvD_BwE

Se bilder nedan och tack på förhand!
 
  • Close-up av en installerad toalettmanschett som täcker ett avloppsrör på ett badrumsgolv med grön plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med gammal toalettanslutningsmanschett monterad ovanför ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal toalettmanchett över avloppsrör på grön plastmatta i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag hade kört på alternativ 3 för att lösa situationen tills dess att du totalrenoverar
 
  • Gilla
Joddelof
  • Laddar…
J
Jag tog silikon till ett liknande bekymmer, med motiveringen att det ändå är dags att renovera gästtoaletten från -66 när den nya toastolen gjort sitt. Men då har jag en wc-stol med öppet s-lås så jag kunde komma till att täta med silikon efter den monterats.
 
Fast den lösa biten överst har väl antagligen varit en mjukare gummitätning från början men nu torkat? Den borde ju gå att få loss och sen använda en ny gummitätning från tex en vanlig klosettanslutning?
Man ser ju så att säga att det är två delar. menar inte hela ända ner under mattan utan den översta biten.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast den lösa biten överst har väl antagligen varit en mjukare gummitätning från början men nu torkat? Den borde ju gå att få loss och sen använda en ny gummitätning från tex en vanlig klosettanslutning?
Man ser ju så att säga att det är två delar. menar inte hela ända ner under mattan utan den översta biten.
Nope, förstår att det ser ut så på bild 1 men det är 1 stycke. Däremot är det en lös del överst innanför den övervikt delen, det som ser "räfflat" ut, nog torkade flänsar som skulle täta en gång i tiden.

Tätning med silicon va där toan jag drog ut, men nya är med dolt S-lås så det blir lurigt att lösa det så.
 
J Joddelof skrev:
Nope, förstår att det ser ut så på bild 1 men det är 1 stycke. Däremot är det en lös del överst innanför den övervikt delen, det som ser "räfflat" ut, nog torkade flänsar som skulle täta en gång i tiden.

Tätning med silicon va där toan jag drog ut, men nya är med dolt S-lås så det blir lurigt att lösa det så.
men det är ju olika kulör på dem? Är det inte en lös tätdel som är påtryckt på kanten? Kanske limmad förvisso. Tror inte de gör rördelen och tätningen i en process utan det är väl två bitar. Borde vara iallafall.
 
S Stefan1972 skrev:
men det är ju olika kulör på dem? Är det inte en lös tätdel som är påtryckt på kanten? Kanske limmad förvisso. Tror inte de gör rördelen och tätningen i en process utan det är väl två bitar. Borde vara iallafall.
Säljs tydligen fortf, samma märke: https://www.proshop.se/Toilets-seat...LM3Dp5pzQUKlb_Sx-NWemQN2tyQWXDGgaAgTCEALw_wcB

Klart att modellen kan uppdaterats, men slitsen är ju kvar och mer markerad nu.
 
Bronken
J Joddelof skrev:
Säljs tydligen fortf
Den ska i alla fall klara 90-112 mm enl spec, så det är nog som nämnts ovan, att den torkat ihop i "fel dimension".
 
  • Gilla
Joddelof
  • Laddar…
Nån fråga till men TACK alla för hjälpen hittills! Samlade lite mod till mig och drog hårdare och då kom allt upp, matta kvar utan vidare släpp jmft innan.

Åkte inom vvs-butiken på vägen hem också och visade sig att jag fått tag på bra ersättning eftersom avloppsröret inte alls stack upp nåt ovanför golvet. Se bilder igen.

Nu återstår nån fråga:

Nya anslutningen - antar att man ska skära bort ett runt hål i mitten till att börja med? Och vidare räcker den för att hålla tätt runt toastolens rör eller ska det kompletteras med manschett? (har letat efter instruktioner)

Sen undrar jag mest hur "standard" 100 mm avloppsrör? Huset är byggt 1981. Nergjutet i betongplattan så det är ju bara att jobba med det, men mest nyfiken.

Tack igen så här långt!
 
  • Ny avloppsanordning på ett grönt golv bredvid en öppen avloppsöppning och en kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två olika typer av toalettanslutningar och en svart manschett på ett grönt golv, relaterat till diskussion om VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter diameter av avloppsrör som sticker upp från ett grönt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.