Är det fler än jag som märkt av hyresvärdarnas nya tillämpning av hyreslagen. Jag tänker då på regeln om hyresvärdens tillträde till hyreslägenheten i samband med fastighetsåtgärder. Jag har för mig att lagen föreskriver att såna åtgärder ska förannonseras i typ en månad om det finns rådrum. Och att hyresgäster ska ges möjlighet att lämna in lägenhetsnycklar på hyresvärdens expedition i god tid på schemalgd tid och mot kvittens. Nu verkar det som att hyresvärdar omvandlar fastighetsåtgärder till enskilda boendefrågor. Ta till exempel undrhåll av termostater. Varj höst behöver alla kärvande termostaterna gympas tror jag det heter. Och på annonseras på anslagstavlan. Men iställlet knackar värden dörr och ska ha tillträde omgående. Den som inte öppnar får en straffavgift. På det viset blir alla fastighetåtgärder avgiftsbelagda akutärenden, Eller ännu värre att hyresvärden inte gör någon åtgärd alls. Hyresgästen får helt enkelt klaga på dålig värme, och blir avsnäst eller får betala en straffavgift. Är det här en ny trend som breder ut sig? Och hur gör man med en hyresvärd som man misstänker beter sig på det viset systematiskt ? för hyresvärden har ju alltid rätt!
MVH, PerOF
 
Fast försök hitta ex. en rörmokare som åtar sig att komma och motionera termostater i 20 lgh om exakt 4 v, om du kan.
 
Okay. Det är alltså egenligen en anpassning till den nya arbetsmraknaden? Steg 1. Avskeda alla rörmokare. Steg 2 . Ojdå; det går inte att få tag i rörmokare längre. Steg 3. Omvandla alla planerade fastighetsåtgärder tilll avgiftsbelagda akututyckningar.Mvh, PerOF
 
O
Vad är problemet? Att du har en grinig hyresvärd innebär inte att alla andra hyresvärdar beter sig som du beskriver. Jag visste inte ens att hyresvärdarna har ändrat tolkning av lagen.
Du glömde steg 4 sluta va så bitter :)
 
Fast jag förstår känslan. En tidigare hyresvärd knackade-låste upp-gick in och grejade med termostaterna utan att ha hört av sig alls innan och utan att vänta på att någon skulle öppna. Det är inte kul att inte blivit förvarnad om att det kommer att hända, det är inte alltid man är vaken/påklädd/anständig när man är inlåst hemma. Speciellt inte om man jobbar skift eller ständig natt. En lapp i brevlådan om att någon kommer nån gång mellan 7 och 16 vecka XX skulle jag ha uppskattat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.