Hejsan,

upptäckt i min lägenhet att jag inte har en termostat på elementet i sovrummet.

jag fick på element genom att dra ut piggen med en tång men behöver nu något så jag kan justera tempen. Är nu osäker på vilket termostat man ska köpa?

såhär ser ventilen ut : se bild
 
  • Radiatorventil utan termostat med framträdande pinne fotograferad i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil utan termostat, synlig stift och anslutningar, i behov av justerbar termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en Danfoss RAV, välkänd för sin förmåga att fastna och krångla. RAVL är en annan typ som man inte ska förväxla med.
 
Johhhan
Prata först med hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse, eftersom radiatorer i regel hör till deras ansvarsområde.
 
Är det en BRF tror jag inte dem har något intresse mer än goodwill att ersätta att en nuvarande brf ägare(eller tidigare) har skruvat av sin termostat och tappat bort den.

Är det en hyresrätt så kan de säkert hitta en på hyllan om du är en bra person. =)
 
Johhhan
De andra radiatorerna i lägenheten kanske är försedda med Danfoss-termostater som då kan ge vägledning?
 
Först och främst, tack för alla svar!

Så jag kan köpa en Danfoss termostat till RAV ventil och bara sätta på? Eller måste hela ventilen bytas för att piggen sitter tight? Kan man inte dra piggen lite fram och tillbaka med en tång samtidigt som man smörjer den med lite universalolja?

samt, ifall den måste bytas. Kan man göra det själv genom att bara skruva av ventilen?
 
Johhhan
Du ska inte skruva bort hela ventilen eller ventilinsatsen! Där bakom cirkulerar vatten under tryck.

Packboxen är den allra yttersta delen med stiftet och kan bytas under drift. Det kommer ut lite skitigt radiatorvatten när man skruvar ut den gamla och sätter i den nya, men inte så mycket. Låt någon kunnig göra det om du är det minsta osäker på hur man gör.

Man ska helst undvika att dra i stiftet; det sitter ett bleck på insidan som lossnar om man drar för långt. Om man vill smörja stiftet, är ett silikonbaserat armaturfett bättre att använda, eftersom det sitter i en gummipackning.

Jag hade skaffat en ny packbox, den kostar inte så mycket. Danfoss är det, men jag är inte så säker på att det handlar om RAV här, det är nog något nyare. Framtill på packboxen, intill stiftet, kan du kanske hitta ett par bokstäver, ev. med någon siffra?
 
Redigerat:
Ludvig.d93 Ludvig.d93 skrev:
Först och främst, tack för alla svar!

Så jag kan köpa en Danfoss termostat till RAV ventil och bara sätta på? Eller måste hela ventilen bytas för att piggen sitter tight? Kan man inte dra piggen lite fram och tillbaka med en tång samtidigt som man smörjer den med lite universalolja?

samt, ifall den måste bytas. Kan man göra det själv genom att bara skruva av ventilen?
Här kan du köpa termostater till äldre Danfoss. Bara kontrollera om det är 26 mm eller 34 mm anslutning på ventilen. Den så kallade packboxen kan man skruva bort och smörja upp med lite diskmedel. Olja kan förstöra gummitätningen.
https://www.rinkabyror.se/varumarke/danfoss/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/

Har samma problem med danfosskräpet. Tänker inte betala 300 + frakt för en sak som kostade 150 för några år sedan.
 
Står S 2 på packboxen.
 
  • Närbild på en packbox märkt med "S 2" kopplad till ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Det bör vara packboxen med RSK 4818167 som passar, såsom redan föreslagits ovan.
Danfoss packbox för ventiler modell RSK 4818167 visas med synliga gängor och justerskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej tack. Hur vet jag att den behövs bytas? Nu när jag trycker in piggen/stiften så fjädrar den tillbaka (bra eller dåligt?).

tänkte att om den inte behövs bytas kan jag väl bara köpa en ny termostat?
 
Johhhan
Man brukar passa på att byta även packboxen när man monterar en ny termostat. Den här packboxen har sett sina bästa dagar; låsbrickan säkrar inte längre stiftet från att glida ut och ge läckage, men det glider å andra sidan nog inte så lätt och lär fastna över nästa sommarhalvår igen om det sitter kvar.

Det är bra att stiftet fjädrar ut igen om det trycks in. Det är insatsens öppningsfjäder som gör det.

Termostaten ska vara ur Danfoss RA-2000-serie. Hur ser termostaterna ut på dina andra radiatorer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.