Har vattenburna element med gamla "vred". Se första bilden!
Är ett exempel på hur vredet såg ut tidigare, men är inte bild på exakt det element som jag undrar över. Bara ett exempel alltså.

På ett av elementen hade vredet fastnat och man beslutade sig därför för att sätta dit en ny termostat.
I samband med att man installerade jordvärmesystem och ändå behövde tappa ur elementen.
Se bilder på ny termostat på de två sista bilderna. Dvs vad gäller rör, kopplingar osv.

Jag undrar:

Hur stor del av det ni ser (rör, kopplingar osv) tror ni är nytt?
Vad är det för vit "tråd" som man ser på de två sista bilderna?
Något man använder idag eller gammalt material? Isåfall vad?

Tacksam för input från kunniga!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Relativt nytt 1-5år. Loctite gängsnöre är det vita, relativt nytt det även.
 
Gängsnöre? Skulle nog säga att det är Lin och inget annat... ;)

Och det används definitivt till allt utan klämrings-kopplingar och press-kopplingar idag. Kommer hela tiden nya kopplingar från de större tillverkarna men så fort det är gängande kopplingar utan klämringar så är lin tillsammans med Locherpasta det enda som är vettigt att använda.
 
Redigerat:
Tack snälla!

Snöret känns inte som ett naturmaterial utan mer "plastigt", tillverkat, om ni förstår hur jag menar.
På ett ställe är det något vitt "klet".

Tror ni samtliga kopplingar, dvs även den som är närmast in i elementet (ser ut som en stor "mutter") är nytt eller kan någon del vara från innan man satte dit den nya termostaten? Det är runt denna "mutter" som det finns mest av detta vita snöre.

Lin, var det inte mest förr i världen som man använde det i detta syfte? Gör man det även nu för tiden och är det då mer eller mindre kritvitt?

Tror ni liksom att det är en enda del, det nya? Dvs från "muttern" där röret går in i elementet (där det är mest vit tråd), böjen neråt, en stor mutter i höjd med ovansidan på termostaten och den mindre muttern längre ner, mot det vitmålade röret där lite färg är avskavd på bild? Eller kan ex den stora muttern med vit tråd närmast ingång i element vara nån äldre installation som man monterat själva böjen och nya termostaten på?

Ni undrar kanske varför dessa frågor. Jag tycker installationen ser lite knepig ut med all tråd.. Ska det verkligen se ut såhär? Funderar därför om muttern och tråden kan vara "från förr", då jag tycker det känns lite knepigt att som hantverkare lämna det som det ser ut nu. Kan ha fel såklart, det kanske ska se ut sådär?
 
Alla blanka delar inklusive det du kallar muttern in mot elementet är nya och som Pherra skriver är det säkert modernt gängsnöre du ser där lite slarvigt utfört. Stör det dig kan du skära bort överskottet med någon brytbladskniv eller liknande.

Alltså ingen asbest här. :)
 
Den STORA muttern är definitivt original - Men jag tror att den mindre som är inskruvad är en adapter för att få en adapter till den nya böjen. Så allt på bilden i rörväg som inte är vitt är helt sonika nytt.

Men vitt klet..? Jag tycker att det ser ut som lin på bilderna. fintrådigt och så använder man en Locher pasta som är en icke härdande tätningspasta. Men den är inte på långa vägar vit, snarare grå.
Lin används fortfarande idag och jag satte senast igår ihop lite rör grejer med hjälp av lin och locher - Grejerna står till och med på bordet framför mig..
Generellt så säger man väl att det skall pressa ut lite lin om man använt tillräckligt, spretar det ut lite strån så drar man fingret runt kopplingen och slätar ut "håren". Målas detta senare så binder det ihop allt och det gör att det inte spretar. Men absolut hade det kunnat göras snyggare....
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.