Hej,

Skulle behöva en termostat på sovrumselementet som är en särling i huset.

Rörfirman fick se bifogade bilder på elementet samt mått; 19mm diameter på gängan . Årtal ca 1980-85, tvårörssystem.

Trodde det skulle bli enkelt att bara beställa en termostat, men nu verkar det som jag måste tappa ur systemet för att byta i princip allt! Inte alls min tanke.

Någon som är mer kunnig än rörmokaren här på orten och vet om det går att byta/beställa bara termostat?
 
  • uploadfromtaptalk1354875565692.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1354875580738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1354875589642.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns rörmockare som fryser röret med portabel frysanläggning. Då slipper du tappa ur hela systemet
 
Japp, men här är det lite efterblivet ;-), det är för modernt för rörmokaren. Tack ändå.
 
Redigerat:
Krilleman
Vilken termostat satt där innan?
 
Det fanns ingen...
 
Redigerat:
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3ec%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{p1%2ffb6f487273a30080cfd21a12e5a780b7%2fp1}{md5%2f4ef8c142df2369355432d072afad4acd%2fmd5}&act=product&prod_index=615952&cat_index=SHOP_AREA_34153_0812040&otp1=tablink2

Klicka på fliken tillbehör så kommer en radda med adaptrar upp, vet dock inte om det kan vara till någon ledtråd.

Edit: Om det finns något stämplat på ventilen kan det vara en ledtråd, men det är svårt att se på bilderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
The Lord Vader
  • Laddar…
Vad är det för ventilhus och termostat på bilden? Är det något nytt eller hur kommer det in i sammanhanget?
Har man berg/jordvärme är inte termostaten så viktig om det inte just i detta rummet blir väldigt varmt.
 
Termostaten är en MMA och ventilhuset MMA RNT (rsk nr 480 56 48) och är det som rörfirman tagit hem.

Just i sovrummet blir elementet extra varmt, och med murstock samt NIBE 1250 (varvtalsstyrd kompressor) skulle det vara skönt att kunna strypa flödet där. Trodde dock det skulle vara enkelt...

I övriga hus/uthus har vi Danfoss termostater, men det här är som sagt en utböling.
 
Skulle man göra det väldigt enkelt för sig så skulle du kunna sätta dit en enkelt vred, plastratt, där du justerar tills du hittar rätt inställning. Har bergvärme och precis som ni ville vi ha det svalare i sovrummet och då satte jag ditt en plastratt som jag hade liggande och skruvade in den. Ev. om du kollar kan du ha en möjlighet till strypning på utgående i ditt koppel som är ännu bättre lösning.

Övriga har vi på maxflöde och justerat in utgående temperatur och värmekurva så det blir bra tillsammans med en bra differens mellan utgående och retur på värmen.
 
  • Gilla
The Lord Vader
  • Laddar…
AndersS skrev:
Skulle man göra det väldigt enkelt för sig så skulle du kunna sätta dit en enkelt vred, plastratt, där du justerar tills du hittar rätt inställning. Har bergvärme och precis som ni ville vi ha det svalare i sovrummet och då satte jag ditt en plastratt som jag hade liggande och skruvade in den. Ev. om du kollar kan du ha en möjlighet till strypning på utgående i ditt koppel som är ännu bättre lösning.

Övriga har vi på maxflöde och justerat in utgående temperatur och värmekurva så det blir bra tillsammans med en bra differens mellan utgående och retur på värmen.
Det vore ju en enkel lösning! Kollade igår på kopplet, och längst ner finns en insexskruv som stryper returen. Suveränt!

Att jag eller rörfirman inte tänkt på det. Nu har jag ju en termostat och ventilhus för 540 kr hemma. Får väl spara dessa och någon gång i framtiden när systemet tappas byta. Och framförallt ta det under varma årstiden.

Vilken diff rekommenderar du mellan VB ut/in? Nu kanske vi inte har liknande pumpar, men generellt?

Mvh Anders
 
Vi har en äldre Thermia Classic och ett ännu äldre värmesystem. Här kan vi få ca 6 grader skillnad, sänker vi cirkpumphastighet ökar skillnaden men då orkar inte systemet hålla tempen i två av elementen.
Men rent generellt så är väl ytterligare några graders differens att föredra, men varje anläggning ska justeras in utifrån sina förutsättningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.