Hej!

Jag ska strax lyfta på mina tegelpannor för att byta pappen på taket och behöver lite råd.

Jag har bestämt mig för att behålla mina nuvarande lerpannor eftersom de fortfarande är i fint
skick men jag tror att det är dax för ett papp och läcktbyte. Pappen och läckten har förmodligen
suttit på taket sedan -61. Innan jag köpte huset i år (07) så besiktade Eminenta huset och det finns ingen anmärning på taket eller tecken på lekage men jag tror att det är bra att byta medans det här helt. Kan jag tvätta de lätt smutsiga pannorna med något medel utan att påverka ytskicktet på pannorna?

Jag har läst på Matakis hemsida om YAP 2200 och MB350 och den verkar bäst lämpad, eller rekomnenderar ni någon annan?

Min svåger är snickare och ska hjälpa mig med hela upplägget (bära) och spikandet (han har gjort det flera gånger tidigare) men min fråga är om jag ska ta bort den gamla pappen eller inte? Jag har bara lagt nytt tak tidigare och då behöver man ju inte ta hänsyn till det gamla.

Gör det något om den gamla pappen sitter kvar (typ för ventilation/kondens)?
Är det mycket arbete att ta bort den (förmodligen spikad)?
Något speciellt jag ska tänka på om jag ska riva upp den gamla pappen, ska tex. pappspiken också bort?

Med vänliga hälsningar
/Z
 
Jag lät lägga om ett tak som legat sedan 1936. Illa medfaren papp. Snickaren som gjorde jobbet la ny papp på den gamla. Hävdade att så kan man göra en gång. Plockade inte ner teglet på marken utan pallade upp högar på taket och på ställningarna. Gick ganska snabbt trots att det är ett hus med brutet tak och drygt 100 m2 i markplan.
 
Själv gjorde jag något liknande för några år sedan och la oxå på den gamla. Nu kunde jag se ifrån vinden att jag inte hade några problem med fukt igenom. Annars kan det vara ett bra tillfälle att kontrollera råsponten genom att riva gamla pappen.
 
W
Har mellan 5 och 6 lager papp på mitt tak (lite beroende på sida) och det verkar funka alldeles förträffligt. Nästan gång ska dock all papp av för då blir det nog ny råspont.
 
Vi hittade inget som var skadat under och vi skar ur lite av den gamla underlagspappen och råsponten såg fortfarande ny ut. Egentligen hade vi nog kunnat vänta 5-7 år till, men det är¨så dax att märka det när allt tegel är borta :).

När vi lagt pappen MB 350 så satte jag dit "gangsterkeppsar" (mögelstopp) för att få bättre luftflöde på vinden. Man tar dosborren 70 och borrar igenom den nya fina takpappen, skär ett litet snitt som man sticker in den i och sedan skruvar fast dem, smidigt.

När jag var uppe på vinden efteråt och kollade så kände jag ett litet drag i ventilerna och det kan jag verkligen rekomendera. Det kanske inte känns helt ok att borra och skära i den nya pappen men men grejerna är ju gjorda för det och det blev kanonbra för ventilationen med en mellan varje takstol uppe vid nocken.

Det tog 4 dagar ifrån första pannan lyftes bort tills den sista lades dit och för er som ska göra samma sak som vi med att lägga tillbaka det gamla telglet. Mät upp så att ni vet att taket blir rakt från första metern, slå sedan snöre var annan meter hela vägen bort annars kan det bli efter slalombana med onödiga justeringar. Vi gjorde inte de men hade tur som klara oss lindrigt, för lite justeringar blir det ju alltid.

/Z
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.