Hej,

Jag är inte bra på el och kanske behöver jag kontakta en elektriker för att få rätt på detta. Men det hade varit så kul att förstå hur det hänger ihop oavsett lösningen.

Målet är att byta ut en gammal strömbrytare till en dimmer alt. en vanlig brytare.


Första bilden visar strömbrytaren.
Tre trådar: svart, blå, gul

Andra bilden visar trådarna till taklampan:
Tre trådar: vit, blå, gul


Har ingen koll påkopplingsschemat.
Har gjort ett litet schema över när det kommer ström i trådpar beroende på hur strömbrytarna står, se sista bilden.



Finns det någon som med hjälp av ovanstående information kan förklara på ett så begripligt sätt som möjligt vilken typ av strömbrytar jag har idag, och om det är möjligt att sätta in en dimmer alt. modernara strömbrytare?
 
  • brytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • strom.jpg
Så här är det troligen med färgerna: Svart = fas, Vit = nolla och gul samt blå är tändtrådar. Brytaren du har är en kronbrytare, dvs den kan tända/släcka två separata lampor/sektioner.
Från centralen kommer fas och nolla fram till en kopplingsdosa. Fasen går vidare ner till brytaren och omvandlas till tändtrådar. Nollan går direkt till lampan. Nolla och tändtrådar gå alltså tillsammans till lampan.
Om du nu ska ha en dimmer som inte är en krondimmer så finns det olika alternativ men den enklaste är att du i dimmern för skruven för inkommande ström (fas) sätter den svarta och på utgående sätter du den gula. Den blåa struntar du i. I andra ändan (lampan) så går vit ihop med blå och gul med brun precis som på bilden.
Att byta till dimmer är behörighetskrävande så om du är minsta osäker bör du tillkalla någon kunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.