Hej,

råkade idag oturligt nog sätta knät LITE mot kanten på glashällen, och det sprack. 9 år gammal Cylinda maskin. Sprack rakt över stora zoonen. (glaskeramikhäll)

Är väl inte lönt leta rätt på nytt glas, så läste man vidare,

Vad ska man välja? Induktion eller sån som jag hade innan, glashäll. Många rekommenderar induktion.

Det som är viktigt är att det är en bra enkel spis, som är utav bra kvalitet. "Lull-lull" är mindre viktigt. Funktionen är att laga mat, och att den ska vara praktisk. Lull-lull som ingår i priset är väl bra, men det viktiga är kvaliten.

Finns det några åsikter om Bosch eller Siemens?

Cylinda var jag nöjd med, men hittar inga bra induktion i bra prisklass.

Finns det några tillverkare som är generösa med garantier?

Hur är det med spisar med knappar och lull lull, tål elektroniken i dessa värme eller är det som min brödrost att den pajar av värme (kretskorten innuti)?

Knappar och så, reglage, tål de sånt som händer i kök, att det rinner lite ibland på framsidan?

De jag tittat lite på är,

http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/induktionsspisar/bosch-hce728353u

och

http://www.electroworld.se/product/vitvaror/spis/HC858543U/siemens-spis-hc858543u?scid=1948

(skall vara rostfritt, då jag precis köpt ny diskmaskin i detta)

Finns det någon tekniker som sysslar med reparationer som vågar yttra sig ? Eller vanliga konsumenter som upplevt problem med "lull-lull" maskiner? Eller rentav upplevt att det fungerar bra?

Jag har 3x230 + nolla + jord framdraget.

Tack för hjälpen!
Ändå en ganska stor peng :)
 
A
hej
såväl boschen som siemensen har ju touch i hällen för styrning av spisfunktionerna.
det är lull lull och en källa till frustration när de inte reagerar pga överkok eller fett eller...
cylindan här http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/induktionsspisar/cylinda-si-462-kv-rf
har konventionella vred för såväl ugn som häll
överkok som rinner in i panelen är inte bra, oavsett spis
bosch och siemens är gennerellt bra
electrolux och husqvarna har 5 års garanti på deras numera Polsk tillverkade spisar.
 
Hej!
Kanon tack för svaret! Lite så jag kände. Massa lull-lull. Egentligen hade jag velat ha mindre lull lull och mera garantier, och bättre kvalitet. En tillverkare som vågar ge garantier, måste man premiera. Dock har jag redan hunnit beställa den där "billigare" Boschen van.

Men tackar för svaren!

Hoppas dock den klarar sig ett tag iaf ;)
 
Induktion
 
Boschen kan vara lite omständlig att reglera värmen på. Mycket duttande för att välja platta och stega sig uppåt. Åtminstone är det så på syrrans billiga Bosch induktionsspis.
 
Hej,

kopplade in spisen på 3 x 230 volt, och fungerar jätte bra!

Fick tråkigt nog en repa på hällen vid leverans. Men fick 2000kr för besväret i rabatt.

Repan känns inte med "fingret" svepandes, man måste köra lite med nageln för att känna repan. Vet inte om det på något sätt går "fylla" igen / laga så det inte blir värre. Lite rädd om tjejen kör ex. skrapan för hällen, så kommer det börja "växa".

Och spisen i sig, är jätte fin, varje zoon har egen styrning, så man behöver ej stega mellan.

Mvh/D
 
Hittade inte hur man redigerar inlägget, men skitnöjd med induktionen med. Bra jag köpte det ! ;) Kanon! Vilken skillnad. Och ugnen, vad fort den blir varm! Otrolig skillnad.
 
davidhell skrev:
Hej,

kopplade in spisen på 3 x 230 volt, och fungerar jätte bra!

Fick tråkigt nog en repa på hällen vid leverans. Men fick 2000kr för besväret i rabatt.

Repan känns inte med "fingret" svepandes, man måste köra lite med nageln för att känna repan. Vet inte om det på något sätt går "fylla" igen / laga så det inte blir värre. Lite rädd om tjejen kör ex. skrapan för hällen, så kommer det börja "växa".

Och spisen i sig, är jätte fin, varje zoon har egen styrning, så man behöver ej stega mellan.

Mvh/D
Va kul att du blev nöjd... ang skrapan så behöver du ingen skrapa till en induktionshäll så det är mao ingen risk.
 
Hej!

Tänkte lite på det med, att det ju inte ska bränna in lika ordentligt eftersom inte hällen blir varm. Vad fint!

Tack för kommentaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.