Hej!

Har en Husqvarna som börjat falla samman. Köptes 2010 så garantin har precis gått ut. Varmlufts-elementet har gått I sönder beställde ett nytt idag. Sen skulle frun skulle koka vatten sa det pang en av plattorna gick isönder. :mad::confused:

Så nu till frågan. Skall jag byta plattan själv eller skall jag köpa en ny spis. Finns inget facit det vet jag men tips tas varmt emot :)
 
Jag kollade för några dagar sedan på vad nya plattor skulle kosta och för mig skulle det gå på mer än vad en "ny" spis från blocket skulle kosta. Så jag kommer köpa en ny istället.
2 fel på kort tid? Du har inget musbo i spisen?
 
Låter ju mystiskt att ha två fel så nära inpå i tid. Som sagt, du har inte upplevt andra elproblem i huset eller med spisen?

Kan det vara så att nollan behövs men inte är inkopplad i din spis? Jag har inte tänkt igenom exakt hur spisar är kopplade internt så det är bara en gissning, men konstigare saker har ju hänt.

Så innan du köper en ny spis bör du nog kolla så att det inte är ett elfel som ligger bakom den korta livslängden på din spis. (Vet du hur spisen är kopplad? 3N~ eller 3~ eller är det en enfasspis?)

Har du modellbeteckning på den?
 
Skall kolla modellen kan inte den I huvudet men det är en Husqvarna och har läst lite om dom och det verkar inte vara helt osannolikt att det är spisen som är problemet. Många som fått problem efter 5 år när garantin har gått ut.

Först la varmluftsugnen av och det är nog lite mer än en månad sedan. Sen nu en platta på hällen igår.

Funderade på att byta ut den själv, finns bra instruktioner på youtube verkar inte vara jättesvårt.

Återkommer med modellbeteckningen men det är 3 fas.

\\R
 
A
Tumme_Mitt_I_Näven skrev:
Hej!

Har en Husqvarna som börjat falla samman. Köptes 2010 så garantin har precis gått ut. Varmlufts-elementet har gått I sönder beställde ett nytt idag. Sen skulle frun skulle koka vatten sa det pang en av plattorna gick isönder. :mad::confused:

Så nu till frågan. Skall jag byta plattan själv eller skall jag köpa en ny spis. Finns inget facit det vet jag men tips tas varmt emot :)
garantin gick väl ut 2011
reklamationsrätten 2013
du kanske har trygghetsförsäkring 5år?

v-luft element går sönder det är helt normalt
att plattor brukar går söner med en smäll är onormalt.

jag tycker att det är värt att byta platta oxå om det är den som används mest.

Är det en turkbygd spis kan det vara att fel element är monterade dvs. 230V istf 400V

har du gjutjärn eller strålelement??
vad har du för pnc?
 
A
Är du nöjd med spisen i övrigt så byt strålelement. Den håller länge till.
 
Japp fungerar fint fram tills nu. Borde hålla längre än 5 år tycker man.

Men när jag letar efter element så blir jag lite fundersam. Det är den lilla vanliga plattan som har lagt av men det verka bara finnas en sorts element. Är det så att det är samma element fast genom att reglera strömmen så tänds olika mycket av det?

https://eluxswedense.site.powa.com/product/3051748220/H%C3%A4llelement
 
OK men när jag använder den där funktionen kommer denna passa min modell så bölar den och säger att den inte gör det. Kanske bara felaktig info?
 
Ahhh jag körde på numret då fick jag inte upp den plattan.

Tackar här skall beställas!
 
Saknar vår gamla spis för dom nya piper i tid och otid...
Tom. när man torkar rent den så piper f_nskapet! 😠
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.