Hej!

Jag tänkte byta spis och har i dagsläget en med denna infon på baksidan;
24wh7xt.jpg

Jag kan väldigt lite om detta området så därav mina frågor..
Räcker det med att jag köper en spis som har 400V strömstyrka eller är det andra parametrar jag ska ta hänsyn till?
Många pratar om 1- eller 3-fas men om jag förstår det hela rätt innebär 400v att man har 3-fas?

Om det inte är så, så får ni gärna rätta mig

God fortsättning
Hälsar
Andreas
 
BirgitS
Det viktiga är inte vad din nuvarande spis har utan vad som finns i väggen och då framförallt gäller det om där finns en nolla framdragen eller inte eftersom det är det som styr om du måste ha 3-fas 400 V eller om det går bra med andra typer av anslutningar också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, och tack för svaret!

Hur ser jag om det är en "nolla framdragen"?
 
Varför inte anlita en elektriker?

Det brukar i alla fall jag göra när det gäller sådana här viktiga och komplexa installationer.

Hempul är enkelt och billigt på kort sikt, men tänk lite längre!
 
Kan ju vara bra att veta vilken spis som skall inhandlas innan man kontaktar elektriker för installation.

Så jag tycker frågan är helt befogad, är inget sagt om hempul, ännu.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
KOW:
TS har aldrig sagt att han ska göra det själv. Mer som en fråga vilken spis han kan köpa och direkt installera.

Men vet man inte hur man tar reda på om det finns en neutralledare framme så är det läge att skaffa en elektriker redan nu det har du rätt i på det sättet.
 
E
Vill man inte anlita elektriker för att ta reda på om man har "nolla framdragen" så kan man öppna uttaget/anslutningsdosan och titta hur det ser ut. Har man fyra ledare så har man garanterat ingen neutralledare (nolla), har man fem ledare så är chansen stor att en av ledarna är neutralledare.

För att vara helt säker måste man mäta spänningen mellan ledarna och egentligen också ta en titt i matande ände, gruppcentralen, proppskåpet
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Valkyr skrev:
Kan ju vara bra att veta vilken spis som skall inhandlas innan man kontaktar elektriker för installation.

Så jag tycker frågan är helt befogad, är inget sagt om hempul, ännu.
Ja, om man vill komma billigt undan köper man en spishäll på t. ex. IKEA, och låter sin installatör koppla in den.
Inkopplingen är ju enkel, för alla dessa hällar kopplas väl in med en vanlig väggkontakt?
Enkelt, och man behöver inte riskera livet på hempulande.

//KoW,
som lever fortfarande med perfekt fungerande IKEA induktionshäll, installerade av riktig elektriker.
 
Instämmer med BirgitS, det är nollan i väggen du måste ha koll på. Saknas nolla har du endast tillgång till 400volt på 2 eller 3 faser och kan inte köpa en induktionsspis. Har du nolla har du tillgång till 400 och 230volt och kan välja vilken spistyp du vill.
 
En riktigare slutsats är väl att om nolla finns framdraget blir det enkelt att koppla in vilken spis som helst. Saknas nollan kan man visst köpa en induktionsspis eller annan 230 v spis, men det krävs en aning mer jobb av elektrikern för att koppla in den.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
andnyl07 skrev:
Hej!

Jag tänkte byta spis och har i dagsläget en med denna infon på baksidan;
[bild]

Jag kan väldigt lite om detta området så därav mina frågor..
Räcker det med att jag köper en spis som har 400V strömstyrka eller är det andra parametrar jag ska ta hänsyn till?
Många pratar om 1- eller 3-fas men om jag förstår det hela rätt innebär 400v att man har 3-fas?

Om det inte är så, så får ni gärna rätta mig

God fortsättning
Hälsar
Andreas
1) Spänning mäts i Volt (V), ström i Ampere (A). 400V är alltså spänningen, inte strömstyrkan.
2) Din nuvarande spis verkar gå på 400V. Men den kan gå på både två och tre faser. Vad som finns i uttaget är omöjligt att säga utan att titta och mäta på plats.
3) Man kan visst ha 400V utan nolla. Nollan behövs bara om man vill ha 230V.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och för att göra det ännu tydligare. Det kan finnas bara fyra ledare framme med L, L, PE, N
Så man vet inte säkert om man är "neutrallös" bara genom att räkna.
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Ja, om man vill komma billigt undan köper man en spishäll på t. ex. IKEA, och låter sin installatör koppla in den.
Inkopplingen är ju enkel, för alla dessa hällar kopplas väl in med en vanlig väggkontakt?
Enkelt, och man behöver inte riskera livet på hempulande.

//KoW,
som lever fortfarande med perfekt fungerande IKEA induktionshäll, installerade av riktig elektriker.
Nu har TS en spis så att köpa en spishäll blir ju inte billigt.
Är det ett något äldre hus/lägenhet behöver det inte alls finns en väggkontakt utan nuvarande spis kan vara fast installerad. Om det inte finns någon nolla framdragen går det inte att ansluta en induktionshäll/spis utan att en elektriker först drar fram en nolla och om man har otur med besvärligt ledningsdragningen blir det inte billigt.

Har man ett vägguttag och spisen kommer med en passande kontakt är det väldigt onödigt att anlita en elektriker.
 
BirgitS skrev:
...Har man ett vägguttag och spisen kommer med en passande kontakt är det väldigt onödigt att anlita en elektriker.
Jo visst, men i mitt förra kök från 1969 fanns ingen nolla i vägguttaget.
Så det var inte "bara" att koppla in.

BirgitS skrev:
...
Har man ett vägguttag och spisen kommer med en passande kontakt är det väldigt onödigt att anlita en elektriker.
Väldigt onödigt att anlita en fackman, visst!
Poff, hoppsan :p

Gammalt engelsk uttryck: Better safe than sorry
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Jo visst, men i mitt förra kök från 1969 fanns ingen nolla i vägguttaget.
Så det var inte "bara" att koppla in.
Men då var det ju inte precis billigt som du skrev förut:
Ja, om man vill komma billigt undan köper man en spishäll på t. ex. IKEA, och låter sin installatör koppla in den.
För dra fram en nolla kan kosta ett par tusen kronor om en elektriker ska dra fram nollan och det är besvärligt. Mycket billigare om man köper en spis som nöjer sig med de ledningar som redan finns.



KnockOnWood skrev:
Väldigt onödigt att anlita en fackman, visst!
Poff, hoppsan :p

Gammalt engelsk uttryck: Better safe than sorry
Brukar du anlita elektriker för att stoppa in lampkontakter i vägguttagen också eftersom du tycker att man behöver en elektriker för att stoppa in spisens kontakt i ett vägguttag som passar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.