Hej på er.

Vår spis har gått sönder, en Electroluxhistoria från 2007 med keramikhäll och mycket elektronik i (enl reparatör över telefon).

Min fråga jag behöver lite hjälp med är:

Kontakten i väggen är av typen perilex och där är 3 av de 4 hörnen anslutna plus polen i mitten. Jag mäter 400v mellan faserna och 230v mellan fas och polen i mitten, vågar jag anta att det är en nolla då?

Min egentliga fråga är väl vilka spisar vi kan ansluta utan att påverka det något nämnvärt. Kan vi använda oss utav både 230 och 400 spisar? Vi är lite inne på induktion och det verkar vara begränsat utbud när det kommer till 400v.

Någon som är duktig på el eller spisar och kan hjälpa till lite? :)
 
Du har alltså en stickpropp på dagens spis som ser ut så här - stiftet för nollan saknas:

Stickpropp för spis med saknat stift för nollan, visande tre fasstift och en tom plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då vet vi ingenting om ifall uttaget har en nolla. Du behöver mäta mellan N och L1/2/3 i uttaget för att se om nollan finns där. Helst bör du lossa kåpan och se att uttaget inte är fulnollat eller felkopplat på annat sätt.

Schematisk bild av en stickpropp för spis med uteblivet nollan-stift och märkningar för L1, L2, L3, N och PE.

Är nollan på plats så kan du välja 230 V eller 400 V spis helt fritt.

PS. Men se till att du får tag på en spis (vi pratar fullstor spis va?) som verkligen kopplas in på alla tre faser. Man ser det enklast på att märkeffekten ligger på över 10 kW. Det finns många konstiga spisar idag med en märkeffekt på runt 7 kW etc som inte nyttjar alla faser.
 
Mittstiftet är jord. Nollan ska vara i övre vänstra hörnet.

Det finns inga 400V induktionsspisar.
 
Uttaget i väggen har inget inkopplat på det 4de stiftet. Ska man mäta 230v mot jord?
 
Ja det ska man. Nollan och jorden är samma punkt i centralen.
 
Ja, det ska vara 230V mellan fas och jord. Dock får du inte använda den istället för nolla, utan du behöver komplettera uttaget med en nolla innan du kan koppla in en modern spis.
Det finns iofs glaskeramik-spisar än i dag som går på 400V, men utbudet är begränsat som du skrev.
 
Mikael_L
I uttaget på väggen ska du ha nolla på stiftet som är betecknat med N i bilden i inlägg #2

Mäter du mot detta stift och valfritt annat stift ska du få 230V.
Och mäter du mot mittstiftet ska det visa 0V (Obs, det ska verkligen visa 0 (eller kanske 1V) inte 7 volt, eller 16 volt osv för då har du antagligen inte korrekt ansluten nolla där)
Och mäter du noll volt mellan N och mittstiftet kan du sen våga dig på att ohm-mäta, vilket ska visa något i häraden 0,3 - 1 ohm.

Egentligen måste man även öppna och kolla lite, så det inte är ful-nollat mot jorden.
Är det JFB i anläggningen kan man istället kolla detta genom att:
1. ohmmäta mellan N och mittstift
2. Slå av jordfelsbrytaren och huvudbrytaren
3. ohmmäta igen mellan N och mittstift, nu ska det inte vara kontakt. Lite kontakt kan det finnas ändå, som läckströmmar i div ansluten utrustning i huset, men ohmtalet ska åtminstone stiga mycket ordentligt.
 
Cserti Cserti skrev:
Uttaget i väggen har inget inkopplat på det 4de stiftet. Ska man mäta 230v mot jord?
Jag repeterar vad ovanstående säger för att undvika risken för missförstånd.

Om du har öppnat uttaget och sett att N-plinten inte har någon anslutning så har du två val:
- köp en 400 V-spis som inte kräver nolla, om du kan hitta någon. Sätt samtidigt en varaktig märkskylt vid uttaget som upplyser om att nollan saknas. Egentligen är inte perilexuttaget tillåtet utan nolla.
- komplettera uttaget med en nolla från centralen, beroende på hur praktiskt möjligt det är.

Det finns inga sätt att mäta sig runt detta. Din mätning mot skyddsjord i mitten visar bara att skyddsjorden är på plats så det är i och för sig en legal mätning där du ska få 230 V på instrumentet, men du saknar fortfarande en nolla.
 
Gammal tråd men jag har samma problem, hur vet jag? Min gamla spis är på 400v. Vad kan jag byta ut den emot? Induktion? Jag har mätt och får värden som jag inte tycker jag borde få.
För mig ser det ut som nollan är inkopplad men jag tror att det finns många här som har bättre koll än mig. Lägger upp ett antal bilder så kanske det är någon som kan hjälpa mig.

Någon?
 
  • Etikett med elektriska anslutningsscheman för 400V spisinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar inuti en gammal 400v spis med synliga ledningar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabelanslutning och synliga ledningar, möjlig anslutning för 400v spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt säkerhetsskåp med säkringar och anslutna kablar, eventuellt relaterat till spisströmproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar elvärden på en träyta med röda och svarta ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar ett mätvärde, används för felaktig mätning vid spisinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar ett mätresultat, används för felsökning av elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar en spänning på 0,00V vid felsökning av en 400V gammal spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste mäta AC, inte DC.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ok, ett steg på vägen, fint. Och vilka värden ska jag få då? 230 och 400?
 
Det ser ut att finnas en nolla. Men det är lämpligt att mäta. Jag vet inte vad du mätt nu, men rätt är det inte.
 
P P_S skrev:
Ok, ett steg på vägen, fint. Och vilka värden ska jag få då? 230 och 400?
Ja. 230 V mellan nollan och respektive fas. 400 V mellan faserna.
 
Tack, gör ett nytt försök att mäta.
 
Här är mina nya resultat, känns som de är lite långt ifrån 400. Att två hamnar runt 500v istället. Är det normalt?
 
  • Multimeter visar en avläsning på 215 volt, vilket indikerar ett problem med förväntade 400 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter som visar en mätning på 127.2 volt på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter som visar 0.00 V på displayen ligger på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter visar 502.6 volt på skärmen, ligger på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter visar en mätning på 535 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter visar en spänning på 407 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.